بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین و دیگر رمزارزها

بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین و دیگر رمزارزها

آیا تعداد زیادی مقاله خوانده‌اید، کلاس رفته‌اید، اینترنت را زیرو رو کرده‌اید تا بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارها را پیدا کنید، ولی باز هم در معاملات پول از دست میدهید؟

تریدکردن و سرمایه‌گذاری در بیت کوین و ارزهای دیجیتال، نیاز به درک دقیقی از بازار رمزارزها و اتفاقات تاثیرگذار درآن دارد. با اینکه با گفتن این حرف به دردسر خواهم افتاد، ولی بیت کوین ارزش ذاتی ندارد و بیشتر ابزاری برای سفته‌بازی است. بنابراین برای کسب درآمد از آن، بهترین ابزار تحلیل تکنیکال است. زیرا تحلیل فاندامنتال برای دارایی‌هایی که ارزش ذاتی دارند، مانند سهام شرکت‌ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

البته این بدین معنی نیست که نباید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرد، ولی همانطور که گفتم برای موفقیت در این بازار باید درک دقیقی از آن داشته باشید و بدانید که با چه چیزی سروکار دارید. رویکرد یک تریدر در بازار ارزهای دیجیتال، نمیتواند همانند رویکرد یک سرمایه‌گذار بازار سهام باشد. بنابراین ابتدا این حقیقت را بپذیرید که با معامله در این بازار وارد دنیای سفته بازی میشوید و در این دنیا بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین است.

تحلیل تکنیکال بیت کوین و اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال، تفاوت چندانی با بازار فارکس و بورس ندارد و ابزارهای استفاده شده برای اینکار در تمام بازارها یکسان است.

تحلیل تکنیکال روشی متداول برای ارزیابی قیمت و روند سهام یا یک کوین بر اساس داده‌های قیمتی گذشته است. این تعریف به شما میگوید که برای ارزیابی قیمت، باید به ابزارهایی مانند چارت‌‌ها، اندیکاتورها، الگوها و حجم معاملات حال و گذشته توجه کنید.     


قوانین کلی تحلیل تکنیکال


تصور کنید که برای اولین بار به فودکورت یک مرکز خرید وارد می‌شوید. در آنجا انواع رستوران‌ها از غذای محلی تا فست فود و غیره وجود دارد. چگونه تصمیم میگیرید که کدام را انتخاب کنید؟

روش اول این است که به هرکدام از این رستوان‌ها سری بزنید، منوی آنها را کامل بررسی کنید، میزان کالری هر کدام از غذاها را از سرآشپز بپرسید، سابقه سرآشپز را بررسی کنید، از غذای هرکدام کمی بچشید و بعد یکی از آنها را انتخاب کنید. چنین روشی نیاز به وقت زیادی دارد و احتمالا نمیتوانید برای تمام رستوران‌های موجود چنین کاری را انجام دهید.  

روش دوم این است که به صف رستوران‌ها نگاه کنید، و ببینید که کدامیک از بقیه شلوغ‌تر است. احتمالا دلیل این شلوغی کیفیت بالای غذای آن رستوران است. اینجا شما عقلتان را دست دیگران داده‌اید و دنبال بقیه راه افتادید.

تحلیل تکنیکال شباهت زیادی به روش دوم دارد. داده‌های موجود در بازار از بررسی روند و محبوبیت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت یک کوین یا سهام به خرید شما جهت خواهد داد.

شاید بتوان گفت که تحلیل فاندامنتال هم شباهت زیادی به روش اول در انتخاب یک رستوران دارد.

اگر به این سادگی است، پس چرا باید دنبال بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین بگردیم؟ آیا با بررسی ترندهای گوگل درباره کریپتوکارنسی، یا انجمن‌ها و کانال‌هایی که درباره بیت کوین، اتریوم، شیبا و غیره بحث میکنند، نمی‌توان متوجه شد که صف کدام شلوغ‌تر است؟

در واقع خیر، زیرا تحلیل تکنیکال بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بستگی به یک گروه و انجمن ندارد و گوگل هم نمیتواند در لحظه شما را از محبوبیت یک ارز باخبر کند. زیرا بازیگران بسیار زیادی در بازار هستند که تصمیمات آنها جهت بازار را مشخص می‌کند.

قیمت همه چیز را منعکس میکند

یک فرضیه‌ در Technical Analysis وجود دارد که می‌گوید: تمام فاکتورهای تاثیر گذار در بازار در قیمت منعکس شده است. این فاکتورها در بازار بیت کوین و دیگر کوین‌ها عبارتند از سختی هش‌ریت، قوانین دولتی، توئیت‌های ایلان ماسک و همه موارد دیگر.

قیمت همیشه در روند حرکت می‌کند

زمانیکه یک سرمایه‌گذار کم تجربه نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین را باز میکند، احتمالا از تماشای حرکات تصادفی قیمت تعجب خواهد کرد. کندل‌های سبز و قرمز در نمودار کندل استیک برای او بعد از اولین معامله شبیه به کابوس میشوند. اما افرادی که با بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین آشنا هستند و از آنها استفاده می‌کنند، این نمودار را بگونه‌ای دیگر نگاه میکنند.

افراد حرفه‌ای‌تر میدانند که قیمت‌ها و تغییرات آنها در جهت روند است. آنها با تایم‌فریم‌ها سروکار دارند و بر اساس آنها میتوانند جهت قیمتها را متوجه شوند.

روندها تکرار می‌شوند

اگر ویدئوی آموزشی من در یوتیوب به نام آموزش کامل تحلیل تکنیکال را دیده باشید، حتما با روندها و روش تشخیص آنها آشنا هستید. روندها الفبای بحث امروز ما هستند. بازیگران بازار، اغلب خودشان را در مسیر اولیه روند قرار میدهند. در تحلیل تکنیکال بیت کوین، وقتیکه روندها اوج میگیرند احساسات بر عقل غلبه میکنند و ورود و خروج‌های غیر عقلانی زیادی در بازار رخ میدهد. همیشه در اواخر روند تریدرهای کم تجربه‌تر وارد بازار می‌شوند، یا به عبارتی وارد صف شلوغ رستورانی میشوند که غذا در حال تمام شدن است.

اما وقتیکه با بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین و اتریوم آشنا شوید، میتوانید زمان بهتری را برای ورود و خروج از بازار انتخاب کنید. شاید بتوانید گاهی نفر اول صف خرید باشید.

اندیکاتور چیست؟

نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال بصورت رایگان در دسترس همه قرار دارد. اما این یک نمودار خام است و شما نیاز دارید تا برروی این نمودار نشانه‌هایی را دریافت کنید. برای مثال نواحی مقاومت و حمایت، که توسط بسیاری از تریدرهای تازه کار نادیده گرفته میشود.  این نواحی ابتدایی‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

برای اینکه این سطوح فراموش نشوند، اندیکاتورها مورد استفاده قرار میگیرند. اندیکاتورها از فرمول‌های ریاضی برای کشیدن خطوط روی نمودار تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند.    

اندیکاتورها را همانند نقشه‌ای راهنما برای هدایت معاملات خود تصور کنید. با استفاده از این ابزار تحلیل تکنیکال در کنار روانشناسی بازار، الگوهای چارت و شمع و مدیریت ریسک، شما تصمیم‌گیری‌های بهتری برای معامله بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها خواهید داشت.

حالا میخواهم شما را با چند نمونه از بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال بیت کوین آشنا کنم.


ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین ، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال


On-Balance-Volume – OBV

مبنای اندیکاتور OBV حجم معاملات است. این ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین، حجم معاملات انباشته شده در در یک بازه زمانی مشخص را بررسی میکند. یا بعبارتی دیگر فشار خرید و فروش را اندازه‌گیری میکند.

درواقع OBV حجم معاملات روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های قبل را در محاسبات در نظر می‌گیرد.

برای تفسیر این اندیکاتور تریدرها معمولا به این نکات توجه می‌کنند:

  • زمانیکه OBV افزایشی باشد به این معنی است که خریداران تمایل به خرید بیشتر در قیمت‌های موجود دارند.
  • اگر اندیکاتور OBV نزولی باشد، یعنی اینکع فشار فروش زیاد است. این موضوع اغلب در نزدیکی خطوط مقاومت یا بالاترین قیمت‌های تاریخی رخ می‌دهد. یک OBV نزولی یعنی احتمال تغییر روند به سمت بازار نزولی.
  • اگر جهت روند با میزان حجم معاملات همسو باشد، نشانه‌ای برای تایید روند است. در مقابل زمانیکه جهت روند مخالف با حرکات OBV باشد نشانه‌ای از احتمال تغییر روند است.

همانطور که قبلا در آموزش تحلیل تکنیکال توضیح دادیم، اتکا به یک اندیکاتور برای معامله کردن هرگز پیشنهاد نمی‌شود. با اینوجود OBV اندیکاتوری معتبر برای تحلیل تکنیکال بیت کوین است و از آن می‌توان برروی نودار تحلیل تکنیکال استفاده کرد.

همچنین توجه به این نکته خالی لطف نیست، که این اندیکاتور نشان می‌دهد که بازیگران اصلی بازار مانند موسسات بزرگ، سرمایه خود را به کدام سمت حرکت میدهند.

در اینجا نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین با اندیکاتور OBV را مشاهده می‌کنید. در اینجا قیمت بیت کوین صعودی است و OBV هم جهت صعودی را نشان می‌دهد. یعنی این ابزار تحلیل تکنیکال روند قیمت را تایید می‌کند.     

مودار تحلیل تکنیکال بیت کوین با اندیکاتور OBV

در تصویر زیر نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم را با ابزار OBV ملاحظه می‌کنید. در اینجا قیمت اتریوم نزولی است و جهت اندیکاتور OBV نیز نزولی است که نشان از تایید روند نزولی اتریوم در بازه زمانی 1 ساعته را دارد.

 نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم با ابزار OBV

Average Directional Index (ADX)

همینطور که بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین را ادامه می‌دهیم به اندیکاتور دیگری که مبنای آن روند است می‌رسیم. از اندیکاتور ADX  برای شناسایی قدرت روند یک رمز ارز، مانند بیت کوین یا اتریوم استفاده می‌شود.

در ADX از دو نشانه به نام‌های +DI و  -DI استفاده می‌شود که این نشانه‌ها جهت روند را نشان میدهند.

  • زمانیکه روند صعودی باشد +DI
  • زمانیکه روند نزولی باشد -DI

زمانیکه اندیکاتور ADX را روی نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین یا دیگر رمزارزها ترسیم میکنیم، 2 اندیکاتور +DI و -DI نیز برای افزایش کارایی آن به چارت اضافه میشوند. تریدرها می‌توانند بر اساس این اندیکاتور سیگنالی برای خرید و فروش دریافت کنند.

در هنگام محاسبه ADX معمولا از بازه زمانی 14 روزه یا 14 شمعه استفاده می‌شود. البته می‌توان از این ابزار تحلیل تکنیکال در بازه‌های کوتاه مدت‌تر یا بلند مدت‌تر مانند 7 روزه یا 30 روزه نیز استفاده کرد.

محاسبه ADX و دو اندیکاتور جانبی آن کمی پیچیده است بنابراین وارد بحث محاسبه آن نمی‌شویم. اما به جرات می‌توان این اندیکاتور را یکی از بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها دانست. شما میتوانید این اندیکاتور را در پلتفرم‌های معاملاتی مختلفی مانند تریدینگ ویو یا متاتریدر 4  به نمودار تحلیل بیت کوین خود اضافه کنید.

زمانیکه از ADX استفاده می‌کنید، ارزش نهایی آن بین 0 تا 100 اندازه‌گیری میشود. برای تفسیر این اندیکاتور تریدرها معمولا به این موارد توجه می‌کنند:

اندازه ADXقدرت روند
0 – 25عدم وجود روند، یا روند بسیار ضعیف
25 – 50روند تشکیل شده است و مورد اعتماد است
50 – 75روند قوی
75 – 100روند بسیار قوی

اگر ADX در بازه زیر 25 باشد نشانه‌ای از یک روند بسیار ضعیف یا عدم وجود روند است. در این بازه، بازار در حال اماده سازی برای شروع یک روند صعودی یا نزولی است.

در بازه بین 25 تا 50 یعنی یک روند تشکیل شده است. زمانیکه اندیکاتور ADX در این بازه قرار دارد به این معنی است که روند موجود را تایید می‌کند. در این بازه، احتمالا بازار به دنبال سطوح مقاومت و حمایت می‌گردد.

در بازه بالای 50، این اندیکاتور یک روند بسیار قدرتمند را نشان می‌دهد. در اینجا رمزارزی که در حال تحلیل آن هستیم به نقطه حساسی از روند خود رسیده است. در این ناحیه‌ای است که برخی از تریدرها سود خود را جمع می‌کنند و از بازار خارج می‌شوند و برخی نیز موقعیت شورت باز می‌کنند.

همانطور که گفتم، ADX اندیکاتوری روندی است، بنابراین استفاده آن بتنهایی ریسک زیادی دارد. این اندیکاتور را می‌توان در کنار میانگین متحرک، خطوط مقاومت و حمایت یا دیگر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده کرد.

در تصویر زیر نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین با استفاده از اندیکاتور ADX را ملاحظه می‌کنید. همانطور که ملاحظه میکنید، روند حرکت قیمت در بازه یک‌ساعته منفی است و اندیکاتور نیز روی عدد 42  که نشان‌دهنده تایید روند نزولی قیمت است.

نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین با استفاده از اندیکاتور ADX

یکی از نکاتی که در تحلیل تکنیکال بیت کوین باید به آن دقت کنید این حقیقت است که، ADX در این رمزارز تمایل زیادی برای رسیدن به 30 دارد ولی گاهی به حدود 60 صعود میکند و گاهی نیز به حدود 10 می‌رسد.

اندیکاتور Aroon

این ابزار تحلیل تکنیکال توسط آقای Tushar Chande که یک معامله‌گر بازار سهام است ارائه شده. مبنای Aroon هم روند قیمت‌هاست. همانند ADX این اندیکاتور هم به شناسایی قدرت روند کمک می‌کند. پس شما می‌توانید از یکی از این دو ابزار برای تحلیل تکنیکال بیت کوین استفاده نمایید.

اندیکاتور Aroon از دو خط تشکیل شده است که یکی از آنها AroonUp و دیگری AroonDown است. هر دوی این خطوط در بازه بین 0 ت 100 نوسان می‌کنند.

خط AroonUp  چیست؟

این خط قدرت روند صعودی یک رمزارز یا بطور کل دارایی را اندازه‌گیری می‌کند. مبنای آن تعداد تعداد روزهای سپری شده از بالاترین قیمت 25 روز گذشته است. بدین معنی‌که اگر قیمت امروز در بالاترین قیمت 25 روز گذشته باشد، AroonUp عدد 100 را نمایش میدهد. همینطور اگر AroonUp مقادیر کمتری را نشان دهد، یعنی روند صعودی ضعیف‌تر است.

خط AroonDown چیست؟

این خط قدرت روند نزولی یک رمزارز یا بطور کل دارایی را اندازه‌گیری می‌کند. مبنای آن تعداد تعداد روزهای سپری شده از پایین‌ترین قیمت 25 روز گذشته است. یعنی اینکه اگر قیمت امروز در پایین‌ترین قیمت 25 روز گذشته باشد، AroonDown عدد 100 را نمایش میدهد. همینطور اگر AroonDown مقادیر کمتری را نشان دهد، یعنی روند نزولی ضعیف‌تر است.

برای تفسیر این اندیکاتور تریدرها معمولا به این موارد توجه می‌کنند:

  •  اگر AroonUp در بازه 70 الی 100 باشد و در مقابل AroonDown در بازه 0 تا 30 باشد، سیگنالی از یک بازار صعودی قدرتمند و افزایش بیشتر قیمت‌هاست.
  • چنانچه AroonUp در بازه بین 0 تا 30 باشد، درحالیکه AroonDown در حال افزایش باشد، نشانه‌ای از احساسات نزولی بازار درباره یک دارایی است. در چنین شرایطی احتمالا قیمت‌ها پایین‌تر خواهند رفت.
  • خطوط AroonUp و AroonDown زمانیکه یک دارایی یا رمزارز درحال تحکیم قیمت است با یکدیگر موازی می‌شوند.

عکس زیر نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین با استفاده از اندیکاتور Aroon را نمایش می‌دهد. همانطور که مشاهده میکنید در ناحیه علامت‌گذاری شده، قیمت در حال تحکیم در بازه یک‌ساعته است. سپس دوباره قیمت به روند صعودی خود ادامه داده است.

بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین Aroon

در تصویر زیر نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم را ملاحظه میکنید. همانطور که این تصویر میبینید، زمانیکه AroonDown خط AroonUp را به سمت بالا قطع میکند، نشان هنده روند نزولی قیمت است. و برعکس زمانیکه AroonUp خط AroonDown را به سمت بالا قطع میکند، سیگنالی از روند صعودی قیمت اتریوم است.

تقاطع Aroon - تحلیل تکنیکال اتریوم

اندیکاتور Moving Average Convergence-Divergence Indicator (MACD)

بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین به یکی از قدرتمندترین اندیکاتورها یعنی مک دی رسیده است. این اندیکاتور تکانه‌ای یا مومنتوم است و در تمام بازارهای مالی از جمله بازار رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. MACD ارتباط بین دو میانگین متحرک را ترسیم میکند و سیگنال‌هایی برای خرید و فروش می‌دهد. اجزای این اندیکاتور عبارتند از:

  • خط MACD = میانگین متحرک نمایی 12 روزه –  میانگین متحرک نمایی 26 روزه
  • خط سیگنال : میانگین متحرک نمایی 9 روزه از خود MACD
  • هیستوگرام MACD = خط MACD – خط سیگنال

مبنای اندیکاتور مک دی، میانگین متحرک‌ها هستند. این اندیکاتور نقاطی شفاف برای ورود و خروج از بازار را نشان می‌دهد ولی با این حال برای تحلیل تکنیکال بیت کوین به تنهایی کافی نیست.

برای تفسیر این اندیکاتور تریدرها معمولا به این موارد توجه می‌کنند:

  • اگر MACD مثبت باشد یعنی احساسات بازار و تکانه‌ها صعودی هستند،
  • چنانچه MACD منفی باشد یعنی تکانه‌های بازار نزولی هستند،
  • اگر خط MACD صعودی باشد و خط سیگنال را به سمت بالا قطع کند، تقاطع صعودی بوجود آمده است،
  • در مقابل وقتی خط MACD خط سیگنال را به سمت پایین کند، تقاطع نزولی رخ داده است.
  • از ترکیب روند و مومنتوم، این اندیکاتور سیگنال‌های معتبری به معامله‌گران ارائه می‌دهد. از این اندیکاتور میتوان در بازه‌های زمانی متفاوتی استفاده کرد.

در نمونه‌ای که در تصویر زیر از نمودار تحلیل تکنیکال کاردانو نمایش داده شده است، ملاحظه می‌کنید که خط مک دی خط سیگنال را از بالا به سمت پایین قطع میکند، که سیگنالی برای فروش است.

 MCAD -تحلیل تکنیکال کاردانو

اندیکاتور Relative Strength Index (RSI)

شاخص قدرت نسبی یا RSI یک اندیکاتور نوسان‌ساز و تکانه‌ای است که از جمله بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین بشمار می‌رود. RSI سرعت و تغییرات نوسانات قیمت را اندازه گیری می‌کند و نتیجه را در بازه‌ای بین 0 تا 100 قرار می‌دهد. با ترسیم شاخص قدرت نسبی روی نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین، میتوانید نواحی خرید و فروش افراطی را شناسایی کنید و تصمیمات بهتری برای معاملات خود بگیرید.

برای تفسیر Relative Strength Index (RSI) تریدرها معمولا به این موارد توجه می‌کنند:

  • چنانچه RSI>70 باشد، به این معنی است که رمزارزی که در حال تحلیل تکنیکال آن هستید در ناحیه خرید افراطی است، یا به عبارتی دیگر باید منتظر تصحیحی در قیمت آن باشیم.
  • اگر RSI<30 باشد، یعنی اینکه این ارز دیجیتال در ناحیه فروش افراطی قرار گرفته است و باید منتظر تصحیح صعودی قیمت آن باشیم.
  • زمانیکه RSI به بالای سطح 30 حرکت میکند، سیگنالی از بازار صعودی است.
  • در حالیکه وقتی RSI به پایین سطح 70 حرکت کند نشانه‌ای از احساسات نزولی بازار است.
  • وقتیکه RSI روند صعودی داشته باشد و قیمت روند نزولی داشته باشد، یک واگرایی بوجود میاید که نشانه‌ای از احتمال اتمام روند نزولی است.
  • در مقابل اگر روند حرکت RSI نزولی باشد و قیمت‌ها به سمت بالا حرکت کنند، نشانه‌ای احتمال اتمام روند صعودی قیمت است.

در تصویر زیر نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین در بازه زمانی 4 ساعته، با اندیکاتور RSI را ملاحظه می‌کنید. همانطور که در عکس توضیح داده شده است، روند قیمت با روند RSI واگرایی دارد که نشانه‌ای از احتمال تغییر روند به سمت نزولی است.

تحلیل بیت کوین با RSI

اندیکاتور Stochastic Oscillator

آخرین اندیکاتوری که در لیست بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین قرار دارد، Stochastic Oscillator است. این یک اندیکاتور تکانه‌ای یا مومنتوم دیگر است که از آن می‌توان برروی نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها استفاده کرد. فلسفه وجودی این اندیکاتور دنبال کردن مومنتوم یا سرعت تغییرات قیمت است، و بر این اصل استوار است که مومنتوم زودتر از قیمت تغییر جهت میدهد.

Stochastic Oscillator بین 0 تا 100 نوسان می‌کند و مومنتوم یک ارزدیجیتال را اندازه گیری میکند.

برای تفسیر Stochastic Oscillator معامله‌گران معمولا به این موارد توجه می‌کنند:

  • چنانچه Stochastic Oscillator زیر 20 باشد، بدین معنی است که قیمت کنونی این رمزارز در حال نزدیک شدن به کف قیمت در این بازه‌زمانی بخصوص است.
  • وقتیکه این اندیکاتوربالای 80 باشد، بدین معنی است که در ناحیه خرید افراطی قرار داریم و قیمت کنونی در حال نزدیک شدن به سقف قیمت در این بازه‌زمانی است.
  • همانند RSI وقتیکه این اندیکاتور < 80 باشد، یعنی در ناحیه خریئ افراطی هستیم و سیگنالی برای فروش است.
  • و زمانیکه > 20 را نشان دهد یعنی در ناحیه فروش افراطی هستیم، و می‌تواند سیگنال خرید باشد.

در عکس زیر نمایی از نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم را در بازه زمانی 4 ساعته مشاهده می‌کنید. در اینجا اندیکاتور Stochastic Oscillator سیگنالی از خرید افراطی میدهد. در چنین مواقعی باید منتظر تغییر روند قیمت به سمت نزولی باشیم.

تحلیل تکنیکال اتریوم با Stochastic

نتیجه گیری

هدف من از ویرایش این مقاله معرفی بهترین ابزارها برای تحلیل تکنیکال بیت کوین، اتریوم و بطور کلی رمزارزها بود. اگر در معاملات پول از دست می‌دهید، نیاز دارید تا با این ابزار بهتر آشنا شوید. این مقاله برگرفته از مقاله ای در سایت coinmarketcap، با تغییراتی جزئی از تجربیات شخصی است.

بازار رمزارزها بازار سفته‌بازی است و برای موفقیت در آن باید عوامل تکنیکال تاثیر گذار در بازار را بشناسید. در کنار تحلیل تکنیکال، اخبار رمزارزها را دنبال کنید و مدیریت ریسک را سرلوحه استراتژی معملاتی خود قرار دهید. استفاده از الگوهای چارت و شمع را نیز در هنگام آنالیز بازار فراموش نکنید.

برای مطالعه بیشتر اندیکاتورهایی که در اینجا معرفی کردیم، میتوانید به بخش آموزش رایگان فارکس سایت مراجعه کنید و بصورت تصویری با این ابزارهای تحلیل تکنیکال آشنا شوید.


سئوالات متداول


بیت کوین چیست ؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال و مجازی است که در سال ۲۰۰۹ توسط فردی ناشناس و با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین ساخته شد. بیت کوین برای تسهیل پرداخت سریع و بدون دخالت بانک‌های مرکزی استفاده میشود. این ارز بصورت نامتمرکز اداره میشود و فرد یا سازمان واحدی کنترل آن را در اختیار ندارد. همچنین بدون وجود واسط میتوان فرد به فرد آن را جابجا نمود.

چگونه بیت کوین بخریم ؟

اگر در ایران زندگی میکنید، میتوانید با استفاده از صرافی‌های بیت کوین ایرانی بصورت مستقیم این ارز دیجیتال را خریداری نمایید. البته همه میتوانند بصورت مستقیم و بدون واسطه بیت کوین خرید و فروش کنند. تنها کافی است که کسی را پیدا کنید که در کیف پول الکترونیکی خود بیت کوین دارد و قصد فروش آن را داشته باشد. سپس شما با در اختیار قرار دادن آدرس بیت کوین خود به آن شخصی می‌توانید از او و بدون واسطه بیت کوین بخرید.

بهترین ابزار تحلیل بیت کوین چیست ؟

استفاده از تحلیل تکنیکال برای انجام معاملات بیت کوین بسیار رایج است. استفاده از ابزارهایی که در این پست معرفی کردیم به شما کمک میکنند تا بتوانید با دقت بیشتری این ارز دیجیتال را خرید و فروش کنید و از معاملات بیت کوین سود کسب کنید. استفاده از اندیکاتورها، الگوهای چارت، الگوهای شمع در تحلیل بیت کوین بسیار مناسب هستند.

چگونه بیت کوین معامله کنیم ؟

برای خرید و فروش بیت کوین یا ترید کردن میتوانید از صرافی ها و بروکرهای رمز ارزها مانند بایننس استفاده نمایید. همچنین میتوانید از بروکرهای فارکس برای ترید کردن رمزارزها و دیگر دارایی ها استفاده کنید.


بهترین ابزار تحلیل تکنیکال بیت کوین و دیگر رمزارزها


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید