کاهش نفت در هفته گذشته، معامله روسیه بر سر مذاکرات اتمی ایران

Oil Prices Tumble Double-Digits as UAE, Iraq Call for Higher OPEC Output 

اخبار نفت: قیمت نفت علیرغم بازگشت پس از ریزش دو روزه، به سمت اولین ضرر هفتگی خود در سه ماه اخیر رفت. اما عقب‌نشینی روسیه از توافق هسته‌ای ایران و احتمال سختگیری های بیشتر امریکا برروی نفت ایران، قیمت‌ها را بسیار بالاتر از قیمت روز جمعه خواهد برد.

بنچمارک جهانی نفت در روز جمعه با 2.52 دلار یا 2.3 درصد افزایش به 111.85 دلار در هر بشکه رسید. این بازگشت پس از دو روز کاهش 15 درصدی حاصل شد. با این حال، در کل هفته، برنت 6 درصد کاهش داشت.

قیمت نفت خام آمریکا یا WTI با 2.95 دلار یا 2.8 درصد افزایش به 108.97 دلار در هر بشکه رسید که بسیار بالاتر از پایین ترین قیمت روز جمعه 104.52 دلار بود. WTI طی دو جلسه گذشته 14 درصد کاهش یافته بود. با این حال، در کل هفته، شاخص نفت خام آمریکا 6 درصد کاهش داشت.

مرتبط: به این دلیل لیتیوم طی دو سال ۱۰ برابر افزایش یافت

هر دو نفت برنت و WTI هفته گذشته پس از رگبار تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین، به بالاترین حد در 14 سال گذشته و به بالای 130 دلار در هر بشکه رسیدند. افزایش قیمت نفت در حالی اتفاق افتاد که معامله‌گران پیش بینی میکنند که صادرات انرژی روسیه به اروپا نیز تحت تأثیر تحریم‌ها قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که دولت‌های اروپایی برای حفظ اقتصاد خود تلاش می‌کنند تا خود را از اقدامات گسترده‌تر تحریمی جدا کنند.

با این حال، در این هفته، قیمت‌های نفت خام به دلیل اشاراتی مبنی بر اینکه ممکن است تولید نفت توسط کشورهای عمده صادرکننده نفت مانند عراق و امارات متحده عربی (که بعداً توافق را لغو کردند) افزایش یابد، کاهش یافت.

مرتبط: پوتین: به فروش نفت به کشورهای غیردوست احترام می‌گذاریم – قیمت نفت سقوط کرد

ترس از نابودی تقاضا برای نفت با قیمت 100 دلار و بالاتر – دو برابر بیشتر از یک سال پیش – نیز بر بازار فشار وارد کرد.

پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز جمعه مبنی بر اینکه مذاکرات صلح با اوکراین می‌تواند «تغییرات مثبت معینی» را نشان دهد، مقداری از گرمای ژئوپلیتیک نفت را کاهش داد و نفت خام را به پایین‌ترین سطح روز رساند.

اما تعلل روسیه در آخرین لحظه بر سر توافق هسته ای ایران، نفت را دوباره به بالاترین سطح رساند.

این مانور روسیه پس از آن صورت گرفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور خواستار ادامه یافتن توافق با ایران شد و گفت که تجارت کشورش با ایران نباید تحت تأثیر تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو بر سر اوکراین قرار گیرد – درخواستی که قدرت‌های غربی می‌گویند غیرقابل قبول است و واشنگتن  تاکید کرده است که با آن موافقت نخواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعداً در توییتر نوشت: «به دلیل عوامل خارجی یک مکث در گفتگوهای وین نیاز است. یک متن نهایی آماده و روی میز است.»

مرتبط: کسب درآمد از فارکس به زبان ساده

ایران و روسیه برای سال‌ها متحد بوده‌اند و تهران در چهار سال گذشته تحریم‌های ایالات متحده، به غیر از  چین، به مسکو تکیه کرده بود.

تهران روز پنجشنبه پیشنهاد کرد که موانع جدیدی برای احیای توافق وجود دارد. واشنگتن تاکید کرد که قصد ندارد خواسته های روسیه را که به گفته وی ربطی به مذاکرات ایران ندارد، برآورده کند.

مقامات گفتند که امیدوارند مذاکرات در چند روز آینده از سر گرفته شود.

اد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین OANDA، گفت: «تجار انرژی در این هفته به این فکر افتادند که ایران شانس کمی برای پیشرفت در مذاکرات توافق هسته ای دارد و اکنون این مذاکرات متوقف شده است.»

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید