مذاکرات سخت اوپک پلاس در مورد کاهش تولید و سهمیه‌ها

اخبار نفت WTI - Brent

اوپک و متحدانش که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند، امروز جلسه‌ای را برای رسیدگی به چالش‌های کاهش قیمت نفت و احتمال مازاد عرضه تشکیل دادند. جلسه با تأخیر مواجه شد زیرا اعضا درگیر بحث در مورد خطوط پایه تولید بودند که برای محاسبه کاهش و سهمیه استفاده می شود.

در این نشست، عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان با نفوذ خلیج فارس به دنبال متقاعد کردن کشورهای کم تولید آفریقایی مانند نیجریه و آنگولا برای تعیین اهداف واقعی تری برای تولید بودند. این کشورها در گذشته برای دستیابی به اهداف تولید خود تلاش کرده‌اند، اما با کاهش سطح پایه خود مخالفت کرده‌اند، زیرا این امر مستلزم کاهش واقعی تولید است.

علاوه بر این، امارات متحده عربی (UAE) برای در نظر گرفتن ظرفیت تولید رو به رشد خود، خط پایه بالاتری را درخواست کرد. با این حال، یک پایه بالاتر به طور بالقوه می تواند منجر به کاهش سهم کاهش تولید کلی برای امارات شود.

به عنوان بخشی از بحث، کاهش تولید بیشتر در نظر گرفته شد. این کاهش می تواند به 1 میلیون بشکه در روز، علاوه بر کاهش 2 میلیون بشکه ای موجود و کاهش داوطلبانه 1.6 میلیون بشکه در روز برسد. کاهش های قبلی به طور غیرمنتظره ای در آوریل اعلام شد و در ماه می اجرایی شد. با این حال، افزایش قیمت اولیه ناشی از کاهش کوتاه مدت بود، زیرا نگرانی ها در مورد رشد اقتصاد جهانی و تقاضا به سرعت قیمت نفت را پایین آورد. روز جمعه پیش از این نشست، شاخص بین‌المللی برنت به 76 دلار در هر بشکه رسید.

نفت WTI

در صورت تصویب، کاهش های جدید حجم کل کاهش ها را به 4.66 میلیون بشکه در روز می رساند که حدود 4.5 درصد از تقاضای جهانی را نشان می دهد. شایان ذکر است که اجرای کاهش تولید معمولاً یک ماه پس از توافق انجام می شود، اگرچه وزرا می توانند در مورد جدول زمانی جایگزین تصمیم بگیرند یا سطح تولید فعلی را حفظ کنند.

در این نشست همچنین به موضوع میزان تولید برای سال های 2023 و 2024 پرداخته شد که موضوعی بحث برانگیز بوده است. نیجریه و آنگولا برای دستیابی به اهداف خود تلاش کرده اند و با میزان تولید پایه پایین تر مخالفت کرده اند، زیرا این امر مستلزم کاهش واقعی تولید است.

اوپک با اتهامات کشورهای غربی مبنی بر دستکاری قیمت نفت و تضعیف اقتصاد جهانی از طریق هزینه های بالای انرژی مواجه شده است. غرب همچنین از اوپک به خاطر همسویی با روسیه با وجود تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین انتقاد کرده است. خودی‌های اوپک با این اتهامات مقابله کرده‌اند و استدلال می‌کنند که سیاست‌های پولی غرب، از جمله چاپ پول، تورم را به همراه داشته است و کشورهای تولیدکننده نفت را وادار به اقدام برای حفاظت از ارزش صادرات اصلی خود کرده است.

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید