تصحیح EUR/USD در خلال بحران اوکراین و جلسه فدرال رزرو

بازگشت یورو/دلار در خلال بحران اوکراین
  • همزمان با نشستن رهبران اروپایی در کیف در بحبوحه بحران اوکراین، EUR/USD با احتیاط بالا می رود
  • رویداد امروز فدرال رزرو ریسک قابل توجهی برای نوسانات کوتاه مدت EUR/USD ایجاد می کند
  • تحریم های غرب بر روسیه همچنان بر شرایط تامین مالی تاکید می کند و باعث تقویت دلار آمریکا می شود

یورو برای سومین روز متوالی در برابر دلار آمریکا صعود می کند، زیرا قیمت ها پس از بحران اوکراین و کاهش ارزش پول اروپایی کاهش یافت. دلیل این حرکت صعودی دیدار رهبران اروپایی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کیف است. اگرچه جنگ در نزدیکی شهر کیف در حال تشدید است، یورو/دلار آمریکا تقریباً 1.5 درصد از پایین ترین سطح خود در هفته گذشته افزایش یافته است. این موضوع نشان می دهد معامله گران ریسکهای ژئوپلیتیکی را سبک و سنگین میکنند.

مرتبط: کسب درآمد از فارکس به زبان ساده

EUR/USD هنوز نزولی است، و شانس کمی برای رسیدن به سطح قبل از جنگ دارد. در همین حال، به نظر می‌رسد که عزم قدرت‌های غربی در حال تقویت است زیرا آنها هیئت بلند مرتبه ای را به پایتخت اوکراین فرستاده اند. این گروه شامل ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان است که گفت: “اروپا باید استقلال اوکراین را تضمین کند.” زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین همچنان از رهبران ناتو می‌خواهد تا منطقه پرواز ممنوع را اجرا کنند، اگرچه به نظر نمی‌رسد این ائتلاف برای آن آمادگی داشته باشد. 

تصمیم امروز فدرال رزرو (FOMC) درباره نرخ بهره ممکن است نوسانات قابل توجهی را در قیمت یورو/دلار ایجاد کند. شاخص دلار آمریکا DXY، نزدیک به بالاترین رقم سال 2022  باقی مانده است. این حرکت عمدتاً ناشی از ضعف یورو بود. با این حال، ارزیابی اینکه DXY چگونه به FOMC امشب واکنش نشان خواهد داد، بسیار دشوار است، زیرا ما در حال حاضر در سطوح نسبتاً بالایی از DXY قرار داریم.

مرتبط: ۵ محرک اصلی بازار فارکس؛ از نرخ بهره تا آپشن ها

منحنی بازدهی خزانه‌داری امریکا نیز بین نرخ‌های 10 ساله و 2 ساله و در محدوده 30 نقطه پایه وارونگی قرار دارد. فدرال رزرو در اینجا در وضعیت نسبتاً دشواری قرار دارد. با این اوصاف، خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی و اظهارنظر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، احتمالاً بیشتر از خود سیاست های پولی میتواند دلار را افزایش دهد.

اثرات سرریز تحریم‌های غرب بر روسیه نیز فشار زیادی را بر بخش بانکی وارد کرده است که با افزایش سطح اسپرد FRA-OIS مشهود است. این اسپرد – یک شاخص رایج برای اندازه گیری استرس تامین مالی بین بانکی – تفاوت بین نرخ سوآپ شاخص ایالات متحده را در 3 ماه آینده اندازه گیری می کند. بازگشت اندک EUR/USD در روزهای اخیر، با عقب نشینی کوچک در آن اسپرد مطابقت دارد. با این حال، شرایط تأمین مالی در مقایسه با سطوح قبل از بحران اوکراین همچنان ضعیف است (نمودار زیر را ببینید). این به نفع موقعیت دلار آمریکا است.

بازگشت یورو/دلار در خلال بحران اوکراین
تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید