چگونه بانک مرکزی بر بازار فارکس تاثیر میگذارند

چگونه بانک های مرکزی بر بازار فارکس تاثیر میگذارند

نقش بانک های مرکزی در بازار فارکس چیست ؟

بانک های مرکزی عمدتاً مسئول حفظ تورم جهت رشد اقتصادی پایدار هستند و در عین حال به ثبات کلی سیستم مالی کمک می کنند. بانک‌های مرکزی در مواقعی که لازم بدانند در بازارهای مالی مطابق با «چارچوب سیاست پولی» تعریف شده مداخله خواهند کرد. تصمیمات و سیاست های بانک های مرکزی، توسط معامله گران فارکس که به دنبال استفاده از نوسانات حاصل از این تصمیمات هستند، به شدت تحت نظارت و پیش بینی قرار می گیرد.
این مقاله بر نقش بانک‌های مرکزی بزرگ و تأثیر سیاست‌های آنها بر بازار جهانی ارز متمرکز است.

بانک مرکزی چیست؟

بانک‌های مرکزی نهادهای مستقلی هستند که توسط کشورهای سراسر جهان برای کمک به مدیریت صنعت بانکداری، تعیین نرخ‌های بهره بانک مرکزی و برپایی ثبات مالی در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بانک های مرکزی با استفاده از موارد زیر در بازار مالی مداخله می کنند:

عملیات بازار باز: عملیات بازار باز (OMO) فرآیندی را توصیف می‌کند که طی آن دولت‌ها اوراق بهادار دولتی (اوراق قرضه) را در بازار آزاد با هدف گسترش یا انقباض مقدار پول در سیستم بانکی خرید و فروش می‌کنند.
نرخ بانک مرکزی: نرخ بانک مرکزی که اغلب به عنوان نرخ تنزیل یا نرخ وجوه فدرال شناخته می شود، توسط کمیته سیاست پولی با هدف افزایش یا کاهش فعالیت های اقتصادی تعیین می شود. این موضوع ممکن است غیر شهودی به نظر برسد، اما داغی بیش از حد اقتصاد میتواند منجر به تورم شود و این همان چیزی است که بانک های مرکزی قصد دارند آن را کنترل کنند.
بانک های مرکزی همچنین به عنوان وام دهنده نیز عمل می کنند. اگر یک دولت نسبت بدهی متوسطی به تولید ناخالص داخلی داشته باشد و نتواند از طریق مزایده اوراق قرضه پول جمع آوری کند، بانک مرکزی می تواند به دولت پول وام دهد تا کمبود نقدینگی موقت خود را برطرف کند.

بخوانید: نحوه ورود به دنیای فارکس – ثبت نام در فارکس چگونه است

معامله گران بازار فارکس می توانند اطلاعیه های بانک مرکزی را از طریق تقویم بانک مرکزی رصد کنند.

بانک های مرکزی عمده
بانک فدرال رزرو (ایالات متحده آمریکا)

پرچم آمریکا به نمایندگی از بانک مرکزی ایالات متحده

طبق نظرسنجی سه ساله بانکهای مرکزی در سال 2016، بانک فدرال رزرو یا “فدرال رزرو” ریاست پرمعامله ترین ارز در جهان را بر عهده دارد. اقدامات فدرال رزرو نه تنها برای دلار آمریکا بلکه برای سایر ارزها نیز پیامدهایی دارد. به همین دلیل اقدامات این بانک با علاقه زیاد توسط معامله گران فارکس و دیگر فعالان بازار دنبال می شود. هدف اصلی فدرال رزرو ثبات قیمت ها، حداکثر اشتغال پایدار و کنترل نرخ بهره بلندمدت و میان مدت است.

بانک مرکزی اروپا (اتحادیه اروپا)

چگونه بانک های مرکزی بر بازار فارکس تاثیر میگذارند - منطقه یورو

بانک مرکزی اروپا (ECB) از این نظر که به عنوان بانک مرکزی برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا عمل می کند، شبیه هیچ بانک دیگری نیست. ECB حفظ ارزش یورو و حفظ ثبات قیمت ها را در اولویت قرار داده است. یورو دومین ارز پرگردش در جهان است و به همین دلیل مورد توجه معامله گران فارکس قرار گرفته است.

بانک انگلستان

پرچم انگلیس به نمایندگی از بانک مرکزی انگلستان

بانک انگلستان به عنوان بانک مرکزی بریتانیا فعالیت می کند و دو هدف دارد: ثبات پولی و ثبات مالی. بریتانیا با استفاده از مدل Twin Peaks هنگام تنظیم صنعت مالی عمل می‌کند که یکی از آنها «مرجع رفتار مالی» (FCA) و دیگری «مرجع نظارت محتاطانه» (PRA) است. بانک انگلستان به طور محتاطانه خدمات مالی را با الزام چنین شرکت هایی به داشتن سرمایه کافی و کنترل ریسک کافی تنظیم می کند.

بانک ژاپن

پرچم ژاپن به نمایندگی از بانک ژاپن

بانک ژاپن ثبات قیمت و عملیات پایدار سیستم های پرداخت و تسویه را در اولویت قرار داده است. بانک ژاپن در تلاشی شدید برای پرقدرت نگه داشتن اقتصاد، نرخ بهره را زیر صفر (نرخ بهره منفی) نگه داشته است. نرخ‌های بهره منفی به افراد اجازه می‌دهد تا برای استقراض پول، پول دریافت کنند، اما سرمایه‌گذاران از سپرده‌گذاری وجوه خودداری می‌کنند، زیرا این امر مستلزم هزینه است.

مسئولیت های بانک مرکزی

بانک‌های مرکزی برای انجام وظایفی در راستای تامین منافع ملی تأسیس شده‌اند. با اینکه ممکن است مسئولیت های بانکهای مرکزی بین کشورها متفاوت باشد، اما مسئولیت های اصلی شامل موارد زیر است:

1) دستیابی و حفظ ثبات قیمت: بانک های مرکزی وظیفه دارند از ارزش پول ملی خود محافظت کنند. این امر با حفظ سطح متوسط ​​تورم در اقتصاد انجام می شود.

2) ارتقای ثبات سیستم مالی: بانک های مرکزی بانک های تجاری را تحت یک سری تست های استرس برای کاهش ریسک سیستمی در بخش مالی قرار می دهند.

3) تقویت رشد متوازن و پایدار در یک اقتصاد: به طور کلی دو راه اصلی وجود دارد که یک کشور می تواند اقتصاد خود را از طریق آنها تحریک کند. یکی از طریق سیاست مالی (مخارج دولت) و دومی سیاست پولی (مداخله بانک مرکزی) است. زمانی که دولت ها بودجه خود را به اتمام رسانده اند، بانک های مرکزی همچنان می توانند سیاست های پولی را در تلاش برای تحریک اقتصاد آغاز کنند.

4) نظارت بر موسسات مالی: بانک های مرکزی وظیفه تنظیم و نظارت بر بانک های تجاری در راستای منافع عمومی را بر عهده دارند.

5) به حداقل رساندن بیکاری: جدا از ثبات قیمت ها و رشد پایدار، بانک های مرکزی ممکن است مسئول به حداقل رساندن بیکاری نیز باشند. این یکی از اهداف فدرال رزرو امریکا است.

مرتبط: کسب درآمد از فارکس به زبان ساده

بانک های مرکزی و نرخ بهره

بانک‌های مرکزی نرخ بهره بانک مرکزی را تعیین می‌کنند و تمام نرخ‌های بهره دیگری که افراد در وام‌های شخصی، وام مسکن، کارت‌های اعتباری و غیره تجربه می‌کنند، از این نرخ پایه ناشی می‌شوند. نرخ بهره بانک مرکزی نرخ بهره ای است که بانک مرکزی از بانک های تجاری در ازای استقراض آنها در نظر میگیرد.

بخوانید: ۵ محرک اصلی بازار فارکس؛ از نرخ بهره تا آپشن ها

اینجا تأثیر نرخ‌های بهره بانک مرکزی در زیر نشان داده شده است که بانک‌های تجاری نرخی بالاتر از نرخی که می‌توانند از بانک مرکزی تضمین کنند از افراد دریافت می‌کنند.

بانک مرکزی نرخ ارز فارکس را فیلتر می کند

بانک‌های تجاری برای تطابق با شکل مدرن بانکداری به نام بانکداری ذخایر کسری، نیاز به استقراض وجه از بانک مرکزی دارند. بانک‌ها سپرده‌ها را می‌پذیرند و وام می‌دهند به این معنی که باید اطمینان حاصل کنند که پول نقد کافی برای انجام برداشت‌های روزانه وجود دارد، در حالی که بقیه پول سپرده‌گذاران را به مشاغل و سایر سرمایه‌گذارانی که به پول نقد نیاز دارند وام می‌دهند. بانک از طریق این فرآیند با در نظر گرفتن نرخ سود بالاتر برای وام ها و در عین حال پرداخت نرخ های کمتر به سپرده گذاران، درآمد ایجاد می کند.

مرتبط: آموزش رایگان فارکس از صفر تا صد – آموزش تصویری فارکس

بانک مرکزی درصد مشخصی از کل وجوه سپرده گذاران (ذخیره) را که بانک ها ملزم به کنار گذاشتن آن هستند، تعیین می کنند و در صورت کسری بانک از این میزان، می تواند با نرخ بهره بانک مرکزی که بر اساس نرخ سالانه است، از بانک مرکزی وام بگیرد.

معامله گران فارکس به دقت نرخ های بانک مرکزی را زیر نظر دارند، زیرا تغییر این نرخ میتواند تاثیر قابل توجهی بر بازار فارکس داشته باشد. موسسات و سرمایه گذاران نیز تمایل دارند تا از نرخ بهره پیروی کنند و بنابراین، تغییر در این نرخ ها منجر به هدایت سرمایه گذاران به سمت کشورهایی با نرخ بهره بالاتر می شود.

بانک‌های مرکزی چگونه بر بازار فارکس تأثیر می‌گذارند

معامله گران فارکس اغلب لحن صحبت کردن رئیس بانک مرکزی را ارزیابی می کنند تا به دنبال سرنخ هایی در مورد احتمال افزایش یا کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی باشند. زبانی که برای افزایش/کاهش نرخ ها تفسیر می شود، Hawkish/Dovish نامیده می شود. این سرنخ‌های ظریف به عنوان «راهنمای رو به جلو» شناخته می‌شوند و میتوانند بازار فارکس را حرکت دهند.

معامله گرانی که معتقدند بانک مرکزی در شرف آغاز چرخه افزایش نرخ بهره است، معامله طولانی را به نفع آن ارز انجام می دهند، در حالی که معامله گرانی که پیش بینی موضع کاهشی بانک مرکزی دارند، به دنبال فروش یا شورت کردن آن ارز میروند.


چگونه بانک مرکزی بر بازار فارکس تاثیر میگذارند


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید