استیو وزنیاک و 4 نصیحت برای کارآفرینان جدید

استیو وزنیاک

استیو وزنیاک از کارآفرینان معروف و همکار استیو جابز در اپل، گفتگوی پرحرارتی با توماس کورنی از مؤسسین و مدیرعامل نکستیوا در فصل پایانی نکست کن در اسکاتلند، آریزونا داشت.

در طول مکالمه، وزنیاک برخی از نکات تأثیرگذار را برای تمام صاحبان کسب و کار از تمامی صنایع از قبیل فناوری و سایر به اشتراک گذاشت. اینجا 4 درس کلیدی هست که هر تجارت آفرینی می تواند از سخنرانی او بگیرد.

1- شما می توانید بدون بودن در کانون توجهات تفاوت ایجاد کنید

جابز اغلب توسط رسانه ها به صورت رویاگونه ای ترسیم شده است. با اینحال جابز معمولاً کسی بود که در کانون توجهات قرار داشت، و استیو وزنیاک مشغول کار در پشت صحنه بود. او در متن زمینه اساس کار را ایجاد میکرد در حالیکه جابز دورنمای کار را به عموم می فروخت.

وازنیاک کاملاً با این مسأله کنارآمده بود، موقعیتی که اولین درس او را مشخص می کند. موفقیت همیشه با بودن در کانون توجهات رخ نمی دهد. اگر هردو مؤسس اپل برای کسب معروفیتی تلاش کرده بودند که جابز به دست آورد، هیچکدام به آن نمی رسیدند.

در حقیقت، مجموعه مهارت های متفاوت آنها سبب شد تا تمام دورنماهای کاریشان آشکار شود.

نتیجه: این درس آسانی برای یادگیری نیست، مؤسسین به رویاپردازی برای بودن روی جلد مجله ی کارآفرینان تشویق می شوند یا می خواهند که یک فیلم مانند شبکه ی اجتماعی داستانشان را با جزئیات وقایع بسازد. امّا وقتی شما واقعا به این فکر هستید که دلیل ایجاد کسب و کارتان چیست، معروفیت نبایستی عامل اصلی محرکه باشد. در عوض، از پیشروی با نهاد وجودی خود و خطر گرفتن تصمیمات نادرست برای کسب وکار پیشگیری نمایید.

وزنیاک همواره اپل را مقدم بر خود قرار می دهد. در نتیجه، او به ساخت برخی از مهمترین محصولات دنیا کمک کرد.

2- می بایست نسبت به کار خود احساس شور و شوق داشته باشید

وزنیاک در طول کل سخنرانی خود در نکست کن شور و شادی را منتقل می نمود. لبخند همیشه نمایانش هنگام صحبت در مورد فناوری به طرز خاصی می درخشید.

هیچ شکی وجود نداشت که شور و اشتیاق او همان چیزی بوده که به ساخت چنین محصولات ویرانگر (در اینجا یعنی متحول کننده) و تأثیرگذاری کمک نمود. وازنیاک اپل را به خاطر پول تأسیس نکرد و در آغاز دورنمای بزرگی هم برای اپل نداشت. او تنها به خاطر عشق به صنعت و هنر در این امر شریک شد. او می خواست محصولاتی را بسازد که دوست داشت.

نتیجه: هنگام شروع یک کسب و کار نو، تمرکز روی آنچه که از آن لذت می برید حائز اهمیت است. سپس یک مشتری پیدا کنید که محصول شما را بخرد. در مورد اندازهی بازار محصول نگران نباشید. همانطور که در حال آزمایش کسب و کار و اصلاح راهبردهایتان هستید، راهی برای گسترش بازار پیدا خواهید کرد.

وزنیاک گفت:” هدف من به دست آوردن خروارها پول نبود. هدفم ساخت رایانه های خوب بود.” بزرگترین شرکت ها در جهان با ساده سازی دورنمای خود شروع به کار می کنند.

مرتبط: بزرگترین و با ارزش ترین شرکت های دنیا در سال ۲۰۲۲

3- کسی را پیدا کنید که مایل به کار در گاراژ باشد (به خاطر خود و نه به خاطر پول یا شهرت کار کند)

گوش دادن به سخنرانی وازنیاک در نکست کن این حس را به حضار داد که او خلاصه ای از شخصی است که بدون توجه به محدودیت های موجود، هرچه دوست دارد انجام می دهد.

بسیاری از تجارت آفرینان مشتاق به دلایل نادرستی وارد کسب و کار شدند. یک فرد کارآفرین ترجیحاً به صورت یک کارشناس یا یک راهنمای فکری دیده خواهد شد تا اینکه ساعت ها وقت به مطالعه ی صنعت و هنر خود اختصاص دهد و اجازه ی شکوفایی معروفیتش را به صورت طبیعی صادر کند.

همانطور که وازنیاک تأکید می کند:” کسی را پیدا کنید که چیزها را در کارگاه شخصی خود (به خاطر علاقه اش) ساخته باشد. آن شخصی است که شما مایل به کار با او خواهید بود.”

وزنیاک بیان کرد که:” چنین اشخاصی حلال مشکلات هستند.”

آنها هرچه بخواهند را بدون توجه به انگیزه، عنوان، تمجید یا توجه انجام می دهند.

نتیجه: سازندگان کار گاهی (علاقه مند به کار) هرچه بخواهند انجام می دهند حتی اگر کسی آنها را تماشا نکند، و همانطور که وزنیاک توضیح داد، معمولاً توان بیشتری برای حل مسایل از کسانی دارند که تنها دارای یک مقام رویایی (معروفیت) می باشند.

مرتبط: ۵ نکته که دربارۀ آقای تیم کوک مدیرعامل اپل نمیدانید

4- گروهی را تشکیل دهید که خود، خواهان استفاده از محصول شما باشد

وزنیاک به طور صریح و ساده ای گفت: ” برای مشکلات خود راه حل ایجاد کنید.” بین افرادی که اقدام به تبدیل شدن به نوآوران عرصه ی فناوری روز بدون هیچ مشکل مشخصی برای حل کردن می کنند و افرادی که به شدت از یک نقطه ی خاص مشکل دار آگاهی دارند و با تمام توان خود برای رفع آن اقدام می کنند، تفاوت روشنی وجود دارد.

وزنیاک گفت: شما همواره می خواهید که جزو دسته ی دوم باشید. شما خواهان ساخت چیزی هستید که خود و کل گروهتان حقیقتاً از آن استفاده خواهید کرد. چیزی که همه ی شما به آن معتقدید و از داشتن آن در دنیا هیجان زده خواهید بود.

نتیجه: چیزی که شما به عنوان یک تجارت آفرین می سازید، نخست باید یک مشکل شخصی را حل و فصل کند، و به زندگی شما ارزش ببخشد. زیرا، اگر شما و گروهتان خواهان استفاده از آن هستید، پس بقیه هم به همان اندازه این شانس را خواهند داشت.

تمام تجارت آفرینان تازه کار می بایست یک اسکرین شات از وازنیاک و درس های او بگیرند. به هرحال، او یک بازیکن کلیدی در ایجاد یکی از بزرگترین شرکت ها در جهان و برخی از خلاقانه ترین محصولات نسل خود بوده است.


استیو وزنیاک و 4 نصیحت برای کارآفرینان جدید


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید