تحلیل هفتگی طلا | هفته ای آرام پس از تعطیلی روز دوشنبه امریکا

تحلیل هفتگی اونس طلا

طلا هفته گذشته را با آرامشی نسبی آغاز کرد اما پس از روز دوشنبه تحت فشار نزولی شدید قرار گرفت. با ادامه افزایش قدرت دلار و ادامه ریسک‌گریزی سرمایه گذارارن، طلا برای اولین بار از اواخر ژوئیه در روز پنج‌شنبه به زیر 1700 دلار سقوط کرد و در نهایت روز جمعه یک رگه سه روزه باخت را شکست. با این وجود، XAU/USD برای سومین هفته متوالی در محدوده منفی بسته شد. تقویم اقتصادی هفته آینده هیچ گونه انتشار داده های سطح بالایی را ارائه نخواهد کرد و سرمایه گذاران می توانند منتظر جهت یابی بر مبنای تحلیل تکنیکال طلا باشند.

دنبال کنید: تحلیل تکنیکال طلا – XAU/USD

هفته گذشته چه اتفاقی افتاد؟

در غیاب انتشار داده های کلان اقتصادی پر تاثیر در روز دوشنبه، طلا در محدوده محدودی نوسان کرد و اولین روز هفته را تقریبا بدون تغییر محسوسی بست. با این حال، تغییری که در ریسک پذیری سرمایه گذاران مشاهده شد، به دلار کمک کرد تا به عملکرد بهتر از رقبای خود ادامه دهد و به XAU/USD اجازه بازگشت مجدد را نداد.

گزارش‌های چین در مورد تشدید محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در شنزن، نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز تقاضای طلا را احیا کرد و بر قیمت آن تأثیر گذاشت. در روز سه‌شنبه، داده‌های ایالات متحده نشان داد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده هیئت کنفرانس از 95.3 در ماه جولای به 103.2 در ماه آگوست بهبود یافته است. اگرچه این شاخص فراتر از انتظارات بازار بود، اما نتوانست باعث افزایش ریسک پذیری شود.

پردازش خودکار داده ها (ADP) در اواسط هفته گزارش داد که اشتغال در بخش خصوصی ایالات متحده در ماه اوت 132,000 نفر در مقایسه با انتظار بازار 288,000 افزایش یافته است. واکنش اولیه بازار باعث شد که دلار تا حدودی جذابیت خود را از دست بدهد، اما گزارش دستمزد نشان داد که تغییر سالانه دستمزد سالانه 7.6 درصد در ماه آگوست بوده است که به دلار کمک می کند زیان خود را محدود کند و کار را برای XAU دشوار کند.

در روز پنج‌شنبه، جریان‌های امن همچنان بر بازارها تسلط یافتند و چین اعلام کرد کلانشهر چنگدو در جنوب غربی چین را که 21.2 میلیون نفر در آن ساکن هستند، قرنطینه کرده است. در اواخر روز، انتشار داده‌های خوش‌بینانه از ایالات متحده باعث تقویت دلار شد و باعث شد طلا به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک ماه گذشته یعنی به زیر 1690 دلار سقوط کند.

گزارش PMI تولید آگوست ISM نشان داد که فعالیت های تجاری در بخش تولید با سرعتی خوبی در ماه آگوست به رشد خود ادامه داده است. مهمتر از آن، مؤلفه شاخص اشتغال از 49.9 در ماه ژوئیه به 54.2 صعود کرد که امیدها را برای داده های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی قوی پس از گزارش ناامیدکننده ADP زنده کرد. کاهش شدیدی که در شاخص قیمت‌های پرداخت شده در نظرسنجی مشاهده شد نتوانست دلار را از مسیر خود خارج کند و شاخص دلار آمریکا به قوی‌ترین سطح خود در دو دهه گذشته در 109.98 رسید. در همین حال، بازدهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده از 2 درصد فراتر رفت و ابزار FedWatch گروه CME به احتمال 75 درصدی افزایش 75 واحدی نرخ در سپتامبر اشاره کرد.

به نقل از FX street، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز جمعه اعلام کرد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه اوت 315000 افزایش یافته است که از اجماع بازار 300000 واحدی فراتر رفته است. جزئیات بیشتر این نشریه نشان داد که نرخ بیکاری با افزایش نرخ مشارکت نیروی کار به 62.4 درصد از 62.1 درصد در جولای به 3.7 درصد افزایش یافته و تورم دستمزد سالانه در 5.2 درصد ثابت مانده است. بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا پس از گزارش مشاغل تقریباً 2 درصد کاهش یافت و به طلا کمک کرد تا 1700 دلار را پیش از آخر هفته بازپس گیرد.

دنبال کنید: تقویم اقتصادی فارکس

اونس طلا در هفته پیش رو

بازارهای ایالات متحده امریکا به دلیل تعطیلات روز کارگر در روز دوشنبه تعطیل خواهند بود و به همین دلیل احتمالاً تحرکات بازار فارکس و طلا در روز دوشنبه احتمالا بالا نخواهد بود. در ساعات اولیه معاملات روز سه‌شنبه آسیایی، داده‌های PMI خدمات Caixin از چین توسط فعالان بازار به دقت مشاهده خواهد شد. نرخ زیر 50 می تواند به سرمایه گذاران یادآور کندی در دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد و به طلا آسیب برساند. از سوی دیگر، یک بهبود غیرمنتظره در داده‌ها می‌تواند به بهبود حال و هوای بازار کمک کند و برای این فلز گرانبها تسکین بخش باشد.

دنبال کنید: ساعت فارکس زنده | سشن های فارکس به وقت ایران

روز چهارشنبه، ISM گزارش PMI خدمات آگوست را برای ماه اوت منتشر خواهد کرد. بازارها به سرفصل PMI و مؤلفه شاخص اشتغال PMI تولید ISM توجه زیادی داشتند و واکنش مشابهی را می توان در اینجا نیز شاهد بود. تحلیلگران پیش بینی می کنند که PMI خدمات ISM در ماه آگوست به 54.5 کاهش یابد. شاخص اشتغال که در ژوئیه روی 49.1 قرار گرفت، اگر برای سومین ماه متوالی زیر 50 بماند، می تواند بر ارزش دلار تاثیر بگذارد. جروم پاول، رئیس FOMC نیز قرار است در ساعت 13:10 به وقت گرینویچ روز چهارشنبه سخنرانی کند.

بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیم خود را در مورد نرخ بهره روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. در هفته گذشته، مقامات بانک مرکزی اروپا تمایل خود را برای بررسی افزایش 75 واحدی اعلام کردند. با تداوم افزایش تورم منطقه یورو در بحبوحه بحران انرژی، بانک مرکزی اروپا می‌تواند تصمیم بگیرد که پیامی هاوکیش ارائه دهد. در آن سناریو، ارز یورو می تواند بخشی از خروج سرمایه از دلار را جذب کند. با این حال، شایان ذکر است که یک پیام هاوکیش از ECB می‌تواند باعث کاهش در جفت XAU/EUR شود. حتی اگر دلار پس از رویداد بانک مرکزی اروپا جذابیت خود از دست بدهد، طلا ممکن است بسته به واکنش XAU/EUR، به سختی بتواند شتاب صعودی به دست آورد.

در روز جمعه هیچ گونه اطلاعات کلان اقتصادی در سطح بالایی منتشر نخواهد شد و درک ریسک در کنار اقدام در بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده می تواند بر ارزش طلا در آستانه آخر هفته تاثیر بگذارد.

عکس تقویم اقتصادی هفته
تقویم اقتصادی هفته

چشم انداز تکنیکال طلا

شاخص قدرت نسبی (RSI) پس از آزمایش سطح 30 در روز پنجشنبه به سمت شمال چرخید و به 40 رسید. این پیشرفت فنی نشان می دهد که طلا می تواند در کوتاه مدت تصحیح صعودی خود را افزایش دهد. در حالت صعودی، SMAهای 20 روزه و 50 روزه یک منطقه مقاومت مهم در حدود 1750 دلار را تشکیل می دهند. بسته شدن روزانه بالاتر از این مانع می‌تواند راه را برای بازگشت طولانی‌مدت به سمت 1780 دلار (فیبوناچی اصلاحی 23.6% اصلاح آخرین روند نزولی) و 1800 دلار (سطح روانی، SMA 100 روزه) باز کند.

دنبال کنید: تحلیل تکنیکال فارکس | قیمت لحظه ای ارزهای فارکس

چشم انداز تکنیکال طلا این هفته
چارت تحلیل تکنیکال طلا

1700 دلار (سطح روانشناختی، نقطه پایانی آخرین روند نزولی) به عنوان یک سطح حمایت قابل توجه است. در صورتی که XAU/USD دوباره به زیر آن سطح سقوط کند و آن را به عنوان مقاومت تایید کند، می تواند 1680 دلار (پایین ترین سطح 21 ژوئیه) را دوباره هدف قرار دهد.


تحلیل هفتگی طلا | هفته ای آرام پس از تعطیلی روز دوشنبه امریکا


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید