چگونه یک طرح تجاری (Business Plan) بنویسیم

چگونه یک طرح اقتصادی یا تجاری (Business Plan) بنویسیم

زمانیکه شما به این نتیجه رسیدید که به یک طرح تجاری یا Business Plan نیاز دارید ابتدا میبایست کمی وقت صرف جمع آوری اطلاعات برای ساخت آن کنید. الان دقیقاً زمانی است که شما باید آستین ها را بالا بزنید و تمام این اطلاعات را برروی کاغذ بنویسید. ما در این مقاله به هفت لازمۀ هر طرح تجاری اشاره میکنیم. اینها چیزهایی هستند که شما حتماً باید در طرح تجاریتان از آنها استفاده کنید.

 

خلاصۀ طرح

در چند خط دربارۀ طرح تجاریتان توضیح دهید. این خلاصه میبایست به خواننده فعالیتی که قرار است شما انجام دهید را دقیق برساند. این بخش بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات صاحبان تجارت هدف خود را در صفحات میانی میگویند که اینکار خواننده را دلزده میکند. بنابراین در این خلاصه به وضوح بگوئید که چه کاری قرار است انجام دهید.

مرتبط: چگونه یک نام تجاری برای شرکت خود انتخاب کنید

تشریح نوع تجارت

تشریح تجارت اغلب با یک شرح کوتاهی از صنعتی که در آن کار میکنید شروع میشود. زمانیکه یک صنعت را تشریح میکنید، شرایط زمان حال و احتمالات آینده را در نظر بگیرید و دربارۀ آنها توضیح دهید. همچنین میبایست اطلاعاتی را دربارۀ بازارهای مختلفی که در آن صنعت کار میکنند مانند محصولات جدید و یا تأثیرات منفی یا مثبت تغییرات بازار برروی تجارت خودتان را بیان کنید.

 

استراتژیهای بازار

استراتژیهای بازار نتیجۀ تحلیل دقیقِ بازار میباشد. یک تحلیل دقیق به تجارت آفرینان این قدرت را میدهد که با تمام جنبه های بازار آشنا شوند و بتوانند بازار هدف خود را انتخاب کرده و جایگاه و سهم کمپانی خود را از این بازار تعریف کنند.

مرتبط: ۸ نوع استراتژی مارکتینگ و تعریف آنها

تحلیل رقابتی یا تحلیل رقبا

هدف از تحلیل رقابتی مشخص کردن نقاط قوت و ضعف دیگر رقبای حاضر در بازار میباشد. با تحلیل رقبا میتوانید از استراتژیهایی که باعث موفقیت شما می


چگونه یک طرح تجاری (Business Plan) بنویسیم


تجارت آفرین فارکس