آنچه هفته گذشته در بازار فارکس گذشت

بازار فارکس - هفته گذشته

نکات برجسته ایالات متحده

  • فدرال رزرو نرخ وجوه FED را 25 واحد پایه افزایش داد که یک پله پایین تر از شش افزایش متوالی 50 یا 75 واحدی است.
  • حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ژانویه برای اولین بار در پنج ماه گذشته شتاب گرفت و 517 هزار شغل و انتظارات بازار را تقریباً سه برابر کرد.
  • شاخص تولید ISM به پایین‌ترین سطح خود از ماه می 2020 سقوط کرد و سفارش‌های جدید با نرخی شتابان کاهش یافت، در حالی که شاخص خدمات ISM پس از انقباض در دسامبر به رشد قوی بازگشت.

نکات برجسته کانادا

  • تولید ناخالص داخلی ;کانادا تنها 0.1 درصد در نوامبر، با افزایش تولید بر اساس صنایع مختلف، پیشرفت کرد. حتی بدتر از آن، تخمین فلش Statcan برای ماه دسامبر حاکی از عدم رشد آن ماه است.
  • رشد در کانادا به وضوح کاهش یافته است. با این حال، ارقام مبتنی بر صنعت حاکی از افزایش 1.6 درصدی تولید ناخالص داخلی سالانه در سه ماهه چهارم هستند که تقریباً بر آخرین پیش بینی بانک مرکزی کانادا تأثیرگذار است.
  • در هفته آینده، با نظرسنجی نیروی کار ژانویه و اولین انتشار دقایق بانک مرکزی کانادا از آخرین بررسی سیاست های آنها، اقدامات بیشتری برای کانادا وجود خواهد داشت.

بررسی فاندامنتال – ایالات متحده

پس از اولین ماه سال 2023، شروع فوریه با تصمیم متفاوت فدرال رزرو (اما به طور گسترده ای مورد انتظار) در مورد نرخ بهره در روز چهارشنبه مشخص شد که تاثیر زیادی روی معاملات بازار فارکس گذاشت. پس از آن یک شگفتی قابل توجه صعودی در آمار اشتغال ژانویه در روز جمعه، بازارها مطمئناً در این هفته چیزهای زیادی برای فکر کردن داشتند. S&P 500 برای هفته 2.6 درصد و شاخص نزدک نیز هفته را با کندلی سبز پشت سر گذاشت، در حالی که بازدهی خزانه داری ده ساله در زمان نوشتن 3.5 درصد تغییر چندانی نداشت.

بازارهای کار، سال 2023 را با رونق آغاز کردند و روند کاهش 5 ماهه را شکستند و 517 هزار شغل اضافه کردند (نمودار 1). این باعث شد که نرخ بیکاری با 0.1 درصد کاهش به پایین ترین سطح 53 سال گذشته یعنی 3.4 درصد برسد. علاوه بر این، بازنگری در داده های سال 2022، 311 هزار شغل را به آمار سال گذشته اضافه کرد. نرخ مشارکت نیروی کار در ژانویه با 0.1 درصد افزایش به 62.4 درصد رسید. میانگین درآمد ساعتی 0.3% نسبت به ماه به ماه (m/m) و ساعات کار 0.9% m/m افزایش یافت. در مجموع، این یک گزارش مشاغل فوق العاده قوی بود، که وقتی با روند نزولی مستمر در تقاضاهای اولیه بیکاری و افزایش فرصت های شغلی در دسامبر ترکیب شود، برای فدرال رزرو در هفته های آتی جای تامل زیادی خواهد گذاشت.

NFP آمریکا
رشد مشاغل در آمریکا

برخلاف داده‌های قوی بازار کار، شاخص مدیران خرید تولیدی ISM (PMI) در ژانویه بیشتر به محدوده انقباضی سقوط کرد و با 1 درصد کاهش به 47.4 رسید – پایین‌ترین سطح خود از می 2020. فعالیتهای اقتصادی در این بخش برای سومین ماه متوالی کاهش یافت، زیرا سفارش‌های جدید با سرعتی شتاب‌زده به کاهش خود ادامه دادند. این در تضاد با PMI خدمات ISM است که نشان داد صنعت در ژانویه پس از انقباض مختصر در دسامبر به رشد قوی بازگشته است و سفارشات جدید 15.2 درصد افزایش یافته است. در حالی که تحولات مثبتی در بخش تولید وجود دارد، مانند کاهش زمان تحویل و فشارهای پایین تر قیمت، استحکام قدرت در بخش خدمات باعث نگرانی فدرال رزرو خواهد شد زیرا به دنبال مهار رشد قیمت خدمات است.

فوریه با بازگشت نسبی به سیاست های پولی متعارف در ایالات متحده آغاز شد، به طوری که فدرال رزرو برای اولین بار از مارس گذشته نرخ بهره را 25 واحد پایه افزایش داد (نمودار 2). پاول، رئیس FOMC خاطرنشان کرد که دیدن پیشرفت در کاهش تورم خوشحال‌کننده است، اما برای اطمینان از بازگشت پایدار رشد قیمت به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو، سیاست‌های سخت‌تر بیشتری لازم است. در خلال کنفرانس مطبوعاتی، پاول همچنین با این ایده مخالفت کرد که فدرال رزرو می تواند خطر محدودیت بدهی الزام آور را در ژوئن کاهش دهد و اظهار داشت که تنها راه پیش رو این است که کنگره سقف بدهی را افزایش دهد.

تغییرات نرخ بهره آمریکا
تغییرات نرخ بهره آمریکا

به نقل از td.com، بازارها انتظار دارند در نشست بعدی فدرال رزرو طی 6 هفته آینده 25 واحد پایه افزایش یابد و در آن زمان ما به روز رسانی خلاصه پیش بینی های اقتصادی کمیته را نیز دریافت خواهیم کرد. گزارش اشتغال ژانویه عدم اطمینان جدیدی را در انتظارات بازار برای نرخ سیاستی ایجاد کرد، به طوری که انتظارات ماه می اکنون به طور مساوی بین بدون تغییر و افزایش 25 واحدی تقسیم شده است. پاول سه‌شنبه آینده در یک پرسش و پاسخ روی صندلی داغ نشسته است، جایی که احتمالاً تحت آمار مشاغل ژانویه قرار خواهد گرفت. او احتمالاً سوگیری هاوکیش کنفرانس مطبوعاتی را تأیید می‌کند و بازارها به دقت گوش می‌کنند که نشان دهد فدرال رزرو چقدر در حال حاضر انتظار دارد نرخ‌ها را افزایش دهد.

بررسی فاندامنتال – کانادا

بازارهای مالی کانادا با تصمیم گیری نرخ بهره FOMC و گزارش سوزان مشاغل ایالات متحده در روز جمعه از رویدادهای ایالات متحده در این هفته سرنخ گرفتند. در جریان فشار رئیس پاول پس از تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره، بازدهی کانادا در سراسر منحنی سقوط کرد در حالی که سهام بالاتر رفتند – نشانه‌های گویایی از نگاه منفی بازارها به نظرات او. با این حال، در پی گزارش شغلی فوق‌العاده داغ ژانویه در ایالات متحده، روز جمعه روند معکوس شد. در جاهای دیگر، قیمت نفت WTI برای دومین هفته متوالی کاهش یافت، که تحت تاثیر داده‌های دولتی که نشان دهنده افزایش ذخایر موجودی، نگرانی‌های رشد و مهمتر از همه، عدم تغییر در سیاست تولید از نشست روز چهارشنبه اوپک پلاس است، تحت تاثیر قرار گرفت.

گزارش تولید ناخالص داخلی ماهانه تنها داده اصلی منتشر شده در کانادا بود که چندین نکته قابل توجه داشت. رشد در نوامبر گذشته در سمت نرم‌تر بود و رشد اقتصادی 0.1 درصد ماه به ماه بود. در همین حال، با افزایش تولید در 11 صنعت از 20 صنعت و یکنواخت در سه صنعت دیگر، نفس سود چندان چشمگیر نبود. بر اساس روند، رشد اقتصادی به وضوح در حال کاهش است (نمودار 1) و بر اساس برآورد اولیه Statcan برای دسامبر، تولید ناخالص داخلی در پایان سال گذشته ثابت بود.

GDP کانادا چارت 1
رشد GDP کانادا

حتی با برآورد دسامبر، تولید ناخالص داخلی ماهانه همچنان حاکی از رشد اقتصادی سالانه 1.6 درصدی در سه ماهه چهارم است. این تقریباً برابر با آخرین پیش‌بینی بانک مرکزی کانادا است و دقیقاً دلیلی برای تغییر نظر بانک در مورد توقف اخیر آن ارائه نمی‌کند. البته، آنچه تولید ناخالص داخلی مبتنی بر صنعت برای یک سه ماهه معین نشان می‌دهد، می‌تواند با آنچه تولید ناخالص داخلی مبتنی بر هزینه‌ها در نهایت نشان می‌دهد متفاوت باشد. در ژانویه 2023، PMI افزایش یافت. به 51 رسید، که نشان دهنده گسترش در بخش تولید کانادا، از 49.2 در دسامبر است. در سال 2022، این شاخص به طور متوسط ​​53.4 بود، این دومی همان چیزی است که بانک مرکزی کانادا هنگام پیش بینی از آن استفاده می کند. با این حال، ما فکر می کنیم که این دو معیار در سه ماهه چهارم به خوبی مطابقت داشتند. جالب توجه است، در حالی که رشد اقتصادی ایالات متحده ممکن است در ماه دسامبر نسبت به کانادا عقب باشد، گزارش مشاغل ایالات متحده در ماه ژانویه نشان می دهد که این کشور در ماه گذشته جایگاه قوی تری دارد. این به نوبه خود می‌تواند خبرهای مثبتی برای چشم‌انداز رشد کوتاه‌مدت کانادا باشد و با آخرین PMI تولیدی S&P کانادا، که برای اولین بار از ماه جولای (ژوئیه) به قلمرو توسعه‌یافته نقل مکان کرد (نمودار زیر) سازگار است.

آنچه هفته گذشته در بازار فارکس گذشت
S&P Manufacturing کانادا

هفته آینده برای بازارهای مالی و بانک مرکزی کانادا یک هفته جالب خواهد بود. با نظرسنجی نیروی کار ژانویه اطلاعات جدیدی از بازارهای کار دریافت خواهیم کرد. توجه داشته باشید که با گزارش دسامبر، Statcan بازبینی‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد سطوح اشتغال بالاتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، حتی در سال 2002 بود. در همین حال، استخدام در سه ماهه چهارم 2022 (در حالی که هنوز قوی بود) 60 هزار کاهش یافت. برای گزارش ژانویه، ما به بررسی انحراف مشاغل تمام وقت/پاره وقت و دولتی/خصوصی و همچنین نشانه هایی از ادامه انقباض خواهیم پرداخت. و برای اولین بار، بانک کانادا صورتجلسه آخرین بررسی سیاست خود را منتشر خواهد کرد. ما تماشا خواهیم کرد تا ببینیم آیا دقیقه ها رنگی به تفکر آنها در مورد نرخ می دهند یا خیر.


آنچه هفته گذشته در بازار فارکس گذشت


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید