آیا شاخص نزدک امسال نیز رالی بابانوئل ندارد!

Nasdaq 100 Santa
  • به‌طور سنتی، انتظار می‌رود که شاخص‌های بازار سهام در ماه دسامبر افزایش یابند – یک آمار فصلی که به «رالی بابانوئل یا رالی سانتا» معروف است.
  • اگر به 30 سال گذشته نگاهی بیندازیم، به طور کلی این موضوع برای شاخص نزدک 100 صدق می کند، زیرا میانگین بازدهی 0.7 درصدی در ماه دسامبر داشته است. با این حال، این انتظار مثبت در سال های اخیر کاهش یافته است و به 0.3٪ در 15 سال گذشته، -0.6٪ در 10 گذشته و -1.3٪ در 5 سال گذشته کاهش یافته است.
  • در زمان نگارش این مقاله، نزدک نسبت به رکوردی که در 13 ماه پیش ثبت شد، 35 درصد سقوط کرده است، ماه دسامبر تا به امروز نزدیک به -8 درصد کاهش یافته است و تنها در 5 روز گذشته نزدیک به -10 درصد سقوط کرده است.

بررسی اندیکاتورهای تکنیکال شاخص نزدک:

  1. RSI در ناحیه افراطی فروش: از این اندیکاتور میتوان برای احساسات کوتاه مدت استفاده کرد، (10 یا کمتر از فروش افراطی و 90 یا بالاتر خرید افراطی). در حال حاضر در بالاترین میزان فروش از سپتامبر یعنی 3.8 قرار دارد.
  2. خط A-D مثبت است: این اندیکاتور به سادگی تعداد روزانه سهام در حال کاهش را برای سهام در حال پیشرفت برای بورس نیویورک کم می کند. نه تنها بورس شاهد 134 سهم بیشتر از افت دیروز بود، بلکه شاخص دو بار به زیر 2 برابر انحراف استاندارد سقوط کرد – که نوعی فروش بیش از حد است.
  3. آزمایش باند بولینگر پایینی: دیروز یک شمع صعودی کوچک (Doji) در باند بولینگر پایین ایجاد شد تا در مورد وضعیت فروش بیش از حد هشدار دهد. ما باید در اینجا کمی مراقب باشیم زیرا چنین اتفاقاتی در طول روندهای قوی رخ می دهد. در مقابل سناریوی قبل، این شمع می‌تواند بیشتر از اندازه‌ای که در نظر گرفته می‌شود، صعودی باشد.
  4. Doji در یک منطقه حمایتی: عقب نشینی از بالاترین سطح این ماه در حمایت از روند و پایین ترین سطح ژوئن و سپتامبر متوقف شده است.
Nasdaq 100 20221221
  • بنابر آنچه گفته شد، میتوان از جهش اصلاحی از سطوح فعلی در کوتاه‌مدت حمایت کرد – حتی اگر فقط به پایین‌ترین سطح 11430 برسد. از آنجایی که جریان‌های پایان سال را داریم، احتمال برخی اقدامات قیمت غیرقابل پیش‌بینی نیز وجود دارد، اما با چنین عقب‌نشینی قوی در حال حاضر، مسیر اصلاح صعودی می‌تواند با حرکت به سمت کریسمس هموار شود، و شکست به اوج‌های جدید یک امتیاز برای شاخص نزدک است.
تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید