اسیلاتور چیست ؟ بررسی تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها

اسیلاتور چیست ؟ بررسی تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها

اسیلاتور چیست ؟

اسیلاتورها که به آنها  یا نوسان ساز یا نوسانگر هم گفته میشود، نوعی اندیکاتور هستند که در بین سطوح مشخصی یا بین دو خط بالا و پایین در طول زمان نوسان میکنند.
نوسانگرها اغلب نواحی خرید و فروش افراطی را نشان میدهند که در چنین شرایطی سیگنال های ورود و خروج به معامله گران بازارهای مالی میدهند. از اسیلاتورها میتوان در بازارهای روندی و غیرروندی استفاده کرد، با این حال کارایی آنها در بازارهای غیرروندی و خنثی بالاتر است.

در شکل زیر یک الگوی متدوال از یک Oscillator نمایش داده شده است.

اسیلاتور چیست ؟
نمایی از یک اسیلاتور

حالا که تا حدودی متوجه شدید که یک اسیلاتور چیست، باید بگوییم که این ابزار تحلیل تکنیکال دارای دو دسته گسترده است. یکی اسیلاتورهای مرکزی و دیگری اسیلاتورهای نواری هستند. تفاوت این دو دسته از اسیلاتورها در این است:

اسیلاتورهای مرکزی : این نوع در دو طرف یک خط میانی یا مرکزی به سمت بالا و پایین نوسان میکنند.

اسیلاتورهای باندی : این نوع بین نواحی خرید و فروش افراطی نوسان میکند و در این نواحی به معامله گران سیگنال میدهند.

به طور کلی، اسیلاتورهای مرکزی برای تحلیل جهت حرکت قیمت مناسب‌تر هستند، در حالی که نوسان‌گرهای باندی برای شناسایی سطوح خرید و فروش بیش از حد مناسب هستند.

مقایسه اسیلاتورهای مرکزی و باندی

اسیلاتورهای باندی یا Banded oscillators معمولاً دارای دو باند بالا و پایین هستند. این باندها یا محدوده ها به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا به راحتی زمان های خرید و فروش افراطی را شناسایی کنند. باند پایین معمولاً از 0 تا 20 یا 30 (بسته به نوسانگر) گسترش می یابد، و باند بالایی از 70 یا 80 تا 100 طراحی می شود.

بنابراین زمانی که خط روند به باند بالایی میرسد، اسیلاتور سیگنال فروش میدهد زیرا قیمت وارد ناحیه خرید افراطی شده است. در مقابل زمانیکه خط روند وارد باند پایینی میشود این ابزار تحلیل تکنیکال سیگنال خرید میدهد، زیرا قیمت وارد ناحیه فروش افراطی شده است.

به استثنای RSI، نوسانگرهای باندی اغلب اندیکاتورهای متاخر هستند، به این معنی که حرکات خط روند به جای اینکه قیمت به دنبال اسیلاتور برود، این اسیلاتور است که قیمت را دنبال میکند. اسیلاتور استوکاستیک نمونه ای از یک اندیکاتور متاخر و باندی است.

در مقابل، نوسانگرهای مرکزی هیچ باند بالایی و پایینی ندارند. در عوض، نوسانات خط روند حول یک نقطه مرکزی حرکت میکند و بر اساس آن معامله گر تصمیم های معاملاتی خود را میگیرد. اسیلاتورهای مرکزی در شناسایی قدرت روند و جهت آن بسیار خوب عمل میکنند و کارایی بالاتری نسبت به نوع باندی دارند..

در یک نوسانگر مرکزی، زمانیکه خط روند بالای خط مرکزی قرار دارد، روند قیمت صعودی در نظر گرفته می شوند. همچنین زمانیکه این خط روند به زیر خط مرکزی وارد شود به عنوان بازار نزولی تفسیر می شوند. اسیلاتورهای مرکزی مانند MACD معمولاً برای تأیید روند فعلی و پیش‌بینی بازگشت‌ها مورد استفاده قرار میگیرند.

تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها چیست ؟

حالا که متوجه شدید اسیلاتور چیست، در اینجا به مقایسه تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها میپردازیم. در ابتدا تعریفی از اندیکاتور ارائه میدهیم تا بتوانیم آنها را بهتر با یکدیگر مقایسه کنیم؟

اندیکاتور چیست ؟

اندیکاتورها شاخص ها آماری هستند که برای بررسی و اندازه گیری شرایط فعلی و همچنین برای پیش بینی روندهای آتی بازارهای مالی مورد استفاده قرار میگیرند.

هدف اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال تخمین قیمت براساس محاسبات قیمتی یا حجم بازار، در آینده است. از اندیکاتورها برای دریافت سیگنال خرید و فروش، پیش بینی روند و تایید روند استفاده میشود.

شاید با خواندن تعاریف اسیلاتور و اندیکاتور نتوان به سادگی به تفاوت های اسیلاتور و اندیکاتور پی برد. زیرا همانطور که گفته شد اسیلاتورها خود نوعی اندیکاتور تحلیل تکنیکال هستند.

اندیکاتور با مدل سازی از قیمت های موجود روی چارت ها در گذشته و حجم معاملات به پیش بینی آینده بازار میپردازد.

اسیلاتورها تغییرات بین ارزش خرید و فروش قیمت‌ها را در بازارهای مالی نتیجه‌گیری کنند.

اما مهمترین محل تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها در اطلاعاتی است که هر کدام از آنها در اختیار معامله گران قرار میدهند. برای مثال در اندیکاتورها نواحی افراطی خرید و فروش وجود ندارد ولی اسیلاتورهای باندی دقیقا این نواحی را مشخص میکنند.

پرکاربردترین اسیلاتورهای باندی

Stochastic و RSI

اسیلاتورهای باندی شاخص قدرت نسبی و استوکاستیک رابطه بین قیمت بسته شدن یک دارایی یا جفت ارز و محدوده قیمتی آن را در یک دوره خاص اندازه گیری می کنند.

در RSI، باندهای خرید و فروش افراطی معمولاً به ترتیب 70 و 30 تعیین می شوند. ناحیه بالاتر از 70 خرید افراطی در نظر گرفته می شود، و ناحیه زیر 30 فروش افراطی با بیش از حد در نظر گرفته می شود.

RSI اسیلاتور
اسیلاتور RSI 9 در سایت تجارت آفرین

در نوسانگر استوکاستیک، خوانش بالای 80 خرید بیش از حد یا افراطی است، و در مقابل هنگامیکه این اسیلاتور زیر سطح 20 باشد به معنی فروش افراطی است.

با وجود اینکه این تنظیمات باند برای اغلب بازارها توصیه شده است، اما برخی از جفت ارزها یا دارایی های دیگر ممکن است به این محدوده ها پایبند نباشند و ممکن است نیاز به تنظیمات متفاوتی داشته باشند.

انجام تنظیمات برای باندها معمولاً یک قضاوت تجربی است که ترجیحات معامله گر و نوسانات بازار را منعکس می کند.

برای آشنایی بیشتر با فارکس  و آموزش رایگان فارکس کلیک کنید.

اسیلاتور استوکاستیک
اسیلاتور استوکاستیک با تنظیمات پیش فرش

   CCI

اندیکاتور CCI نیز در واقع یک ایسلاتور مرکزی است. شاخص قدرت نسبی (RSI) و نوسانگر استوکاستیک،

که در بالا مورد بحث قرار گرفت، هر دو در محدوده 0 و 100 محدود می شوند و هرگز بیشتر از 100 یا کمتر از صفر نمی روند.

اما اسیلاتور CCI نمونه‌ای از یک نوسانگر باندی است که محدود به محدوده کاملا مشخصی نیست. CCI قیمت فعلی را نسبت به میانگین قیمت در یک دوره زمانی معین اندازه گیری می کند. اسیلاتور نامحدود در نظر گرفته می شود زیرا از نظر تئوری هیچ حد بالا و پایینی برای آن تفاوت قیمت نسبی وجود ندارد.

اسیلاتور CCI
اسیلاتور CCIبا تنظیمات پیش فرض

با این حال در عمل، اکثر مقادیر CCI در محدوده 100- تا 100+ قرار دارند. این سطوح نسبتاً ثابت باعث می شود که CCI به عنوان یک نوسانگر باندی مفید باشد،

و درست مانند دیگر اسیلاتورهای باندی یا banded، می توان از آن برای تعیین سطوح خرید و فروش افراطی استفاده کرد. در حالی که 100- و 100+ سطوح باند پیشنهادی هستند، چارتیست ها ممکن است بر اساس سبک معاملاتی شخصی خود و نوسانات بازار، این سطوح را اصلاح کنند.

پرکاربردترین اسیلاتورهای مرکزی

در مقاله تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها

MACD

در خیلی جاها ما ان را بعنوان اندیکاتور مکدی میبینیم ولی در واقع MACD یک اسیلاتور یا نوسانگر مرکزی است.

به عنوان یک نوسانگر مرکزی، MACD برای اندازه گیری قدرت روند، جهت و تکانه ها یا مومنتوم استفاده می شود.

هیستوگرام MACD با گرفتن تفاوت بین میانگین متحرک نمایی آهسته (26 روزه) و متحرک متحرک سریع (12 روزه) ایجاد می شود. موقعیت خط MACD نسبت به خط مرکزی جهت روند را نشان می دهد و فاصله از خط مرکزی نشان دهنده حرکت است.

یک EMA 9 روزه اضافی بر روی اسیلاتور مکدی ترسیم می شود تا به عنوان یک خط سیگنال عمل کند.

مکدی اندیکاتور
اسیلاتور مک دی با تنظیمات پیش فرض

تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها

Awesome Oscillator

اسیلاتور awesome oscillator (AO) توسط معامله گر معروف بیل ویلیامز برای اندازه گیری تفاوت بین آخرین 5 دوره میانگین متحرک ساده (SMA) و 34 دوره SMA ایجاد شد. این اسیلاتور هم مانند MACD به صورت هیستوگرامی رسم می شود. به بیان ساده،

زمانی که هیستوگرام بالای خط صفر باشد و در حال افزایش باشد، سیگنال حرکت صعودی در حال افزایش است. هنگامی که هیستوگرام زیر خط 0 قرار دارد و در حال کاهش است، نشان می دهد که حرکت نزولی در حال افزایش است.

Awesome Oscillator - اسیلاتور AO
Awesome Oscillator با تنظیمات پیش فرض

اکثر معامله گران زمانی که هیستوگرام از طرف مخالف از خط 0 بالاتر یا پایین تر می رود، به عنوان سیگنالی برای تغییر در روند غالب استفاده میکنند.

ترکیب اسیلاتورهای با ابزارهای تکنیکال دیگر

جمع بندی مقاله تفاوتهای اسیلاتورها و اندیکاتورها :

از آنجایی که حتی دقیق‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز می‌توانند سیگنال‌های نادرستی تولید کنند، داشتن ابزاری برای تأیید روند قیمت در مدل‌های تحلیلی مختلف بسیار مهم است.

استفاده از یک اندیکاتور روندی مانند باندهای بولینگر می تواند به شما کمک کند تا نوسانات یک جفت ارز را تعیین کنید و قبل از اقدام بر روی سیگنال خرید یا فروش تولید شده توسط نوسانگر، روند قیمت را تأیید کنید.

اگر جهت روند، قدرت و سطح نوسان را درک کنید، می توانید تشخیص دهید که چه سیگنال هایی ارزش معامله کردن را دارند.

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید