اخبار فارکس

در بحبوحه انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه، لیر در پایین ترین سطح خود باقی می ماند

لیر ترکیه TRY - lira

نرخ مبادله USD/TRY نزدیک به بالاترین حد تاریخی خود، درست زیر 24.00 معامله می شود و لیر ترکیه حالت محتاطانه ای را نشان می دهد. این امر به دلیل انتصاب اخیر حفظیه غایه ارکان به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) توسط رئیس جمهور طیب اردوغان است. این انتصاب در حالی انجام می شود که انتظار می رود ترکیه پس از یک دوره کاهش نرخ بهره و بحران هزینه های زندگی، سیاست های پولی خود را سخت تر کند.

این خبر همچنین به ذخایر خارجی کم سابقه ترکیه به میزان -5.7 میلیارد دلار اشاره می کند که حاکی از افزایش احتمالی نرخ بهره در واکنش به کاهش ذخایر خارجی، تورم کنترل نشده و کسری حساب جاری گسترده است.

شاخص دلار امریکا DXY

از سوی دیگر، شاخص دلار آمریکا (DXY) بیشترین کاهش را در پنج هفته گذشته داشت که نشان‌دهنده نگرانی‌ها در مورد عدم افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن و سیگنال‌های رکودی احتمالی از سوی اقتصاد ایالات متحده است. داده های ضعیف ایالات متحده، از جمله مطالبات اولیه بیکاری بالاتر از حد انتظار و مطالبات مستمر بیکاری کمتر، همراه با سایر شاخص های منفی اقتصادی، به کاهش دلار کمک کردند.

با این حال، صندوق بین‌المللی پول (IMF) از فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی جهانی خواسته است تا سیاست پولی فعلی خود را حفظ کرده و در مبارزه با تورم هوشیار باشند.

با نگاهی به آینده، اگر بازار احتمال افزایش نرخ توسط CBRT را بپذیرد، ممکن است افزایش های اخیر در جفت USD/TRY تجمیع شود. با این حال، حرکت این جفت ممکن است تا جلسه سیاست پولی کمیته بازار باز فدرال (FOMC) در هفته آینده محدود شود. جهت گیری فوری این جفت نیز می تواند تحت تأثیر انتشار داده های تولید صنعتی ترکیه در ماه آوریل باشد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال، در صورتی که قیمت لیر ترکیه به کمتر از سطح پایین روز قبل یعنی حدود 23.00 بسته شود، احتمال عقب نشینی جفت USD/TRY وجود دارد. علاوه بر این، وضعیت بیش از حد خرید شاخص قدرت نسبی (RSI) می تواند به عقب نشینی احتمالی کمک کند.

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram کانال فارکس و طلا