اخبار فارکس

لیر ترکیه به پایین ترین حد خود رسید، سهام پس از انتخاب مجدد اردوغان افزایش یافت

لیر ترکیه

علیرغم پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ترکیه، USD/TRY به پایین ترین سطح رکورد خود رسید. با این وجود سهام افزایش یافت.

لیر در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود یعنی 20.065 کاهش یافت و از پایین‌ترین سطح قبلی که در جمعه گذشته به ثبت رسیده بود، فراتر رفت. لیر از ابتدای سال تقریباً 7 درصد کاهش یافته و در دهه گذشته بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست داده است. اقتصاد ترکیه با چرخه های رونق و رکود و تورم بالا مشخص شده است.

در واکنش به بحران ارزی سال 2021، مقامات ترکیه نقش فعال تری در بازارهای ارز ایفا کردند که منجر به حداقل نوسانات روزانه شد که عمدتاً نشان دهنده تضعیف لیر است. با این حال، ذخایر ارز و طلا کاهش یافته است.

بنجامین پیکتون، استراتژیست ارشد کلان در رابوبانک، کاهش بیشتر ارزش لیر را به پیروزی اردوغان نسبت می دهد. منتقدان، نابسامانی اقتصادی را ناشی از سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان می‌دانند که مخالفان وعده داده بودند آن را تغییر دهند.

با وجود کاهش لیر، بازار سهام با افزایش شاخص BIST-100 3.5 درصد و شاخص بانکی بیش از 1 درصد افزایش یافت. سهم مدیران دارایی خارجی در سهام ترکیه کاهش یافته است و بازار عمدتاً توسط سرمایه گذاران داخلی هدایت می شود.

حسنین مالک، رئیس تحقیقات سهام در Tellimer، می گوید که پیروزی اردوغان برای سرمایه‌گذاران خارجی آرامش ایجاد نمی‌کند و تنها خوش‌بین‌ترین‌ها به بازگشت به سیاست‌های اقتصادی متعارف امیدوار هستند.

پس از عملکرد قوی اردوغان در دور اول انتخابات، فروش اوراق قرضه بین‌المللی ترکیه و افزایش هزینه‌ها برای بیمه قرار گرفتن در معرض بدهی ترکیه رخ داد، زیرا امیدها برای تغییر سیاست اقتصادی کم رنگ شد. روز دوشنبه، اوراق قرضه بین‌المللی ترکیه ثابت ماند، در حالی که هزینه معاوضه‌های نکول اعتباری (CDS) برای بیمه قرار گرفتن در معرض بدهی ترکیه در بالاترین سطح هفت ماهه باقی ماند.

انتظار می رود معاملات روز دوشنبه به دلیل تعطیلات در اروپا و ایالات متحده کاهش یابد که ممکن است بر فعالیت بازار تأثیر بگذارد.

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram کانال فارکس و طلا