لیر ترکیه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برابر دلار به رکورد 20 رسید

اقتصادی ترکیه

لیر ترکیه (TRY) در روز جمعه در برابر دلار آمریکا (USD) به پایین ترین حد خود یعنی 20 کاهش یافت. این کاهش ارزش قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه صورت می گیرد که مشخص می کند رئیس جمهور طیب اردوغان به حکومت خود برای دهه سوم ادامه می دهد یا خیر.

جفت ارز USD/TRY امروز به سطح 20.00 در برابر دلار آمریکا رسید و نزدیک به آن سطح باقی ماند. روز گذشته در 19.8695 بسته شد و ارزش آن از ابتدای سال 6.4 درصد کاهش یافته است.

در نتیجه عدم اطمینان پیرامون انتخابات ریاست جمهوری، اوراق قرضه و سهام دلاری ترکیه کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. علاوه بر این، هزینه بیمه قرار گرفتن در معرض بدهی ترکیه از دور اول انتخابات در 14 مه افزایش یافته است.

رئیس جمهور اردوغان شامگاه پنجشنبه در مصاحبه ای اشاره کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس اخیرا به ترکیه کمک مالی کرده اند و به بانک مرکزی و بازارها تسهیلات موقت ارائه کرده اند. او قصد خود را برای دیدار و تشکر از رهبران آنها پس از دور دوم انتخابات روز یکشنبه ابراز کرد.

در طول دوره انتخابات، تقاضای فارکس افزایش یافته است زیرا انتظارات برای ادامه تضعیف لیر ترکیه ادامه دارد. در سال 2021، لیر 44 درصد از ارزش خود را از دست داد و به دنبال آن در سال 2022، 30 درصد کاهش دیگر داشت.

کاهش ارزش لیر در سال جاری تا حد زیادی تحت تأثیر زمین لرزه های ویرانگری است که در ماه فوریه ترکیه را لرزاند و منجر به تلفات انسانی قابل توجه و ویرانی های گسترده در منطقه جنوبی شد. از زمان رای گیری در 14 مه، لیر 2.1 درصد ضعیف شده است.

علاوه بر این، داده‌های رسمی روز پنجشنبه نشان داد که ذخایر ارزی خالص بانک مرکزی ترکیه برای اولین بار از سال 2002 منفی شد و تا 19 می به 151.3 میلیون دلار رسید. این نشان می‌دهد که ذخایر ارزی بانک مرکزی برای پوشش ارز خارجی آن کافی نیست. بدهی ها

برای دنبال کردن تمام اخبار روز به بخش اخبار فارکس مراجعه نمایید

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید