سقوط لیر ترکیه به دلیل عدم قطعیت سیاسی و تاثیر دور دوم انتخابات بر نوسانات ارز

اقتصادی ترکیه

لیر ترکیه به دلیل بلاتکلیفی سیاسی پیرامون دور دوم انتخابات بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و کمال قلیچداراوغلو، رقیب اپوزیسیون در حال سقوط است. از آنجایی که هیچ یک از نامزدها از آستانه 50 درصد برای پیروزی در انتخابات عمومی عبور نکردند، دور دوم برای 28 می برنامه ریزی شده است.

به گفته سوزانا استریتر، تحلیلگر Hargreaves Lansdown، لیر به دلیل نامشخص بودن انتخابات همچنان بی ثبات است. سیاست های پولی بحث برانگیز اردوغان که افزایش صادرات را به مقابله با تورم اولویت می دهد، ارز را بیشتر تضعیف کرده است. استریتر نشان می دهد که دورنمای پیروزی اردوغان برای یک دوره دیگر به عنوان “مرد قوی” ترکیه به کاهش ارزش لیر کمک کرده است.

علاوه بر این، این تحلیلگر اشاره می کند که انتظارات نوسانی در بازار در روزهای آینده وجود دارد. ائتلاف اپوزیسیون، که متعهد شده است اقدامات متعارف بیشتری را برای بازگرداندن ثبات مالی اجرا کند، احساس عدم اطمینان ایجاد می کند که می تواند به نوسانات لیر کمک کند.

در نهایت، اطلاعات حاکی از آن است که نرخ ارز USD/TRY با 0.2 درصد افزایش به 19.6591 رسیده است. این نشان می دهد که دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه تقویت شده است که بازتاب بیشتر کاهش ارزش این ارز است.

برای دنبال کردن تمام اخبار روز به بخش اخبار فارکس مراجعه نمایید

منبع: Wall Street Journal
تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید