خبر کوتاه

روسیه به فراتر از طلا نگاه می کند و قصد دارد در سه سال آینده ذخایر فلزات گرانبها ایجاد کند

اخبار نقره - XAG/USD

به نقل از کیتکو و به گزارش تجارت آفرین، از سال 2021، بانک‌های مرکزی در سطوح بی‌سابقه‌ای اقدام به خرید طلا کرده‌اند که نقش مهمی در هدایت این فلز گرانبها به بالاترین رکوردهای متوالی در سال جاری ایفا کرده است. اکنون سؤال مبرم این است که آیا یک بانک مرکزی واحد می تواند به روشی مشابه بر سایر فلزات گرانبها تأثیر بگذارد؟

گزارش های خبری اخیر که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن است که دولت روسیه در حال برنامه ریزی برای تخصیص 51 میلیارد روبل (535.5 میلیون دلار) طی سه سال آینده برای تقویت ذخایر فلزات گرانبها خود است.

این گزارش ها که پیش نویس بودجه فدرال دولت است در 30 سپتامبر علنی شد. در حالی که طلا برای مدت طولانی یک دارایی اصلی در ذخایر خارجی روسیه بوده است، پیش نویس پیشنهادی به قصد این کشور برای تنوع بخشیدن به دارایی های خود از طریق گسترش آنها اشاره می کند. (فلزات گروه نقره و پلاتین).

پیش نویس بودجه جزئیاتی در مورد برنامه خرید بالقوه ارائه نمی دهد، اما برخی تحلیلگران معتقدند که گنجاندن نقره در ذخایر خارجی می تواند باعث افزایش علاقه سرمایه گذاران شود و احتمالاً وضعیت آن را به عنوان یک فلز پولی رسمی بازگرداند.

نقره از اواسط دهه 1850 بخشی از ذخایر بانک های مرکزی نبوده است و در اوایل دهه 1870، اقتصاد جهانی تا حد زیادی از استاندارد نقره فاصله گرفته بود.

در حالی که نقره همچنان به جذب سرمایه گذاران خرد به عنوان دارایی ادامه می دهد، برخی تحلیلگران استدلال می کنند که کشورهایی مانند روسیه ممکن است اهمیت صنعتی آن را بر ارزش پولی آن اولویت دهند. امسال، نقره به‌عنوان یک فلز مهم توسط تولیدکنندگانی که به دنبال گنجاندن آن در فهرست‌های دولت ایالات متحده و کانادا هستند، حمایت شده است.

بر اساس گزارش موسسه نقره، نقره نقش کلیدی در بخش انرژی های جایگزین دارد و انتظار می رود تقاضای صنعتی امسال با 9 درصد افزایش به 710.9 میلیون اونس برسد. این جهش ناشی از صنعت خورشیدی است و تقاضا برای نقره مورد استفاده در پنل های خورشیدی فتوولتائیک (PV) با 20 درصد افزایش به 232 میلیون اونس پیش بینی می شود که به دومین کسری عرضه در رکورد کمک می کند.

علاقه روسیه به پالادیوم و سایر PGM ها، با توجه به موقعیت این کشور به عنوان یک تولید کننده پیشرو، تعجب آور نیست. سال گذشته، روسیه 28 درصد از تولید پلاتین جهان را به خود اختصاص داد، اگرچه صادرات پالادیوم، پلاتین و رودیوم این کشور به شدت تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی غرب اعمال شده پس از حمله این کشور به اوکراین در سال 2021 قرار گرفته است.

تحلیلگران پیشنهاد می کنند که علاوه بر ایجاد یک ذخیره استراتژیک، خرید تولید PGM داخلی حمایت حیاتی از صنعت معدن روسیه را فراهم می کند. روسیه قبلاً در سال 2012 ذخایر PGM خود را فروخته بود، اما این استراتژی جدید با اهداف اقتصادی گسترده‌تر آن همسو است.

در همین راستا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیراً بر لزوم در نظر گرفتن محدود کردن صادرات فلزات حیاتی مانند اورانیوم، تیتانیوم و نیکل تأکید کرد که نشان دهنده تمرکز رو به رشد روسیه بر کنترل منابع استراتژیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram کانال فارکس و طلا