زمان اعلام شاخص بهای مصرف کننده کانادا و تاثیر آن بر جفت ارز USD/CAD

Canada CPI

بررسی اجمالی CPI کانادا

  • کانادا آمار تورم مصرف کننده برای ماه دسامبر را در جلسه آمریکای شمالی در تقویم اقتصادی روز چهارشنبه در ساعت 13:30 به وقت گرینویچ منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که شاخص بهای مصرف‌کننده در مقایسه با رشد متوسط ۰.۱ درصدی در ماه نوامبر، در طول ماه گزارش شده به ۰.۵ درصد کاهش یابد. علاوه بر این، انتظار می رود نرخ سالانه از 6.8 درصد به 6.3 درصد در دسامبر کاهش یابد. با این اوصاف، CPI اصلی بانک مرکزی کانادا، که قیمت‌های مواد غذایی و انرژی نوسان را در نظر نمی‌گیرد، در دسامبر 0.1 درصد افزایش یافته و از 5.8 درصد در نوامبر به 6.1 درصد در سال افزایش می‌یابد.

تحلیلگران CIBC پیش‌نمایش مختصری از داده‌های کلان کلیدی ارائه می‌دهند و توضیح می‌دهند: «کانادایی‌ها بالاخره در ماه دسامبر از افزایش قیمت‌ها فاصله گرفتند، البته عمدتاً در پمپ‌های بنزین. کاهش شدید قیمت بنزین عامل اصلی کاهش 0.6 درصدی پیش بینی شده در ماهانه در CPI اصلی و کاهش نرخ سالانه به 6.3 درصد از 6.8 درصد در ماه قبل خواهد بود. قیمت خودروهای دست دوم نیز ممکن است اندکی کاهش یابد. با این حال، متأسفانه تعدادی از زمینه‌ها وجود دارد که احتمالاً قیمت‌ها در آن‌ها حتی بیشتر افزایش یافته است، از جمله مواد غذایی و احتمالاً کرایه‌های هواپیما، زیرا تقاضا در طول فصل تعطیلات به هنجارهای قبل از همه‌گیری نزدیک‌تر شده است.»

چگونه می تواند بر USD/CAD تاثیر بگذارد؟

در هنگام ویرایش، جفت USD/CAD در اطراف نرخ 1.3400 قرار دارد و تحت تأثیر ترکیبی از نیروهای واگرا قرار دارد. قدرت شاخص دلار آمریکا به نوبه خود تاثیر بالایی روی این جفت ارز دارد. در همین حال، قیمت نفت خام نیز که به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسیده است تاثیر زیادی بر این جفت ارز دارد.

  • یک CPI قوی تر از انتظارات در کانادا برای فروش تهاجمی جفت USD/CAD کافی است. در مقابل، گزارش ضعیف‌تر از حد انتظار به جفت ارز اجازه می‌دهد تا از جهش اخیر خود از پایین‌ترین سطح از زمان 25 نوامبر که جمعه گذشته به ثبت رسیده است، استفاده کند.
تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید