روند نزولی اونس جهانی طلا، پیش از دومین تولید ناخالص داخلی ایالات متحده ادامه دارد

اخبار طلا
  • قیمت طلا پس از چهارشنبه نزولی که در آن فلز درخشان با انتشار صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تا حدودی تندورانه تحت تاثیر قرار گرفت، روند کاهشی خود را حفظ می کند. دلار آمریکا در کل رشد کرد و XAU/USD برای اولین بار از 3 ژانویه به زیر سطح حمایت مهم در 1830 دلار بسته شد.
  • اکنون چشم‌های بازار به انتشار شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE) در روز جمعه معطوف خواهد شد که معیار مطلوب فدرال رزرو برای نرخ تورم است.
  • صورتجلسات FOMC نشان داد که همه سیاستگذاران فدرال رزرو توافق کردند که برای دستیابی به اهداف تورم به افزایش نرخ بهره بیشتری نیاز است و حتی گرایش «چند شرکت کننده» به سمت افزایش نرخ بهره تا 50 واحد پایه است که باعث تسریع دوباره سیاست های پولی انقباضی می شود.
  • این لحن تندروانه به افزایش بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا کمک کرد، از شاخص دلار آمریکا DXY حمایت کرد و بر قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت.
  • دفتر اقتصادی روز پنجشنبه دومین قرائت اعداد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) را برای سه ماهه آخر سال 2022 منتشر کرد، اما بازار هیچ تغییری در رشد 2.9 درصدی ثبت شده در برآورد اولیه ندارد. انتشار هفتگی مطالبات بیکاری و برخی از سخنرانان فدرال رزرو می تواند اقداماتی را برای قیمت طلا ایجاد کند.

کاهش تورم PCE ایالات متحده ادامه دارد، اما چقدر سریع؟

  • مهمتر از همه این هفته داده های اقتصادی است که در روز جمعه منتشر می شود. دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) در ساعت 13:30 به وقت گرینویچ روز جمعه، شاخص قیمت PCE، معیار مورد علاقه فدرال رزرو برای نرخ تورم را منتشر خواهد کرد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران طلا انتشار داده‌ها را از نزدیک تماشا خواهند کرد، زیرا پیش‌بینی می‌شود تورم اصلی PCE به صورت ماهانه 0.4 درصد افزایش یابد، اما انتظار می‌رود این رقم سالانه از 4.4 درصد در دسامبر به 4.1 درصد در ژانویه کاهش یابد. واکنش بازار باید مستقیم باشد، با تورم ماهانه PCE کمتر از حد انتظار بر دلار آمریکا و بالعکس، با واکنش قیمت طلا برعکس.
  • با توجه به اینکه گزارش CPI قبلاً نشان داده بود که تورم در ژانویه ثابت مانده است، دیدن این داده‌ها تأثیر طولانی‌مدت بر بازارها شگفت‌انگیز خواهد بود.

ریسک قیمت طلا به سمت نزولی منحرف شد

Dhwani Mehta، تحلیلگر ارشد در FXStreet، مقاومت 1850 دلاری را به عنوان سطح کلیدی تعیین می کند که گاوهای طلا برای تغییر روند باید از آن عبور کنند:

  • سطح روانشناختی 1850 دلاری باید بر مبنای پایداری برای احیای منافع صعودی مقیاس شود. بالاترین قیمت 1831 دلاری در روز جمعه و 1848 دلار در روز جمعه گذشته می تواند مسیر سختی را برای خریداران طلا در تلاش برای بازیابی بالقوه ایجاد کند.

قیمت طلا: اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده، دلار آمریکا و پویایی تورم

  • طلا یک دارایی بدون بازده است – نگهداری از آن درآمد منظمی ایجاد نمی کند – بنابراین معمولاً با بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده همبستگی منفی دارد. بازده اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده در بیشتر سال 2022 به طور مداوم در حال افزایش بود، زیرا فدرال رزرو در واکنش به افزایش نرخ های بهره فدرال رزرو برای مبارزه با تورم سرسام آور بود.

فشار قیمت ها در اوایل سال 2023 همچنان بالاست، اما آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ نشانه هایی از کند شدن را نشان داده است و اقتصاددانان پیش بینی می کنند که این روند کاهش تورم تا پایان سال ادامه یابد. طولانی شدن این روند باید به قیمت طلا کمک کند تا حدی از سمت تقاضا بازگردد.

  • بازدهی خزانه داری تنها دارایی برای پیگیری قیمت طلا (XAU/USD) نیست. فلز زرد عمدتاً بر حسب دلار آمریکا معامله می شود، که آن را در برابر اقدامات بازار ارز واقعا آسیب پذیر می کند. هنگامی که دلار در برابر سایر ارزهای اصلی افزایش می یابد و به دارایی اصلی تبدیل می شود، مانند آنچه در بیشتر بخش های سال گذشته انجام می شد، قیمت طلا نیز روند نزولی پیدا می کند. البته، بازدهی خزانه‌داری آمریکا و دلار آمریکا همبستگی بالایی دارند، بنابراین این پویایی‌ها در هم تنیده شده‌اند.

قیمت طلا در سال 1823.76 دلار آغاز شد و در 2 فوریه به بالاترین حد خود در سال گذشته یعنی 1960 دلار رسید، درست بین اولین نشست فدرال رزرو در سال و انتشار غیرمنتظره گزارش مشاغل ایالات متحده برای ژانویه. از آن زمان، روند نزولی ادامه دار بی وقفه بوده و به سطوح نزدیک به بازه سالانه، حدود 1830 دلار رسیده است.

برای دنبال کردن تمام اخبار روز به بخش اخبار فارکس مراجعه نمایید

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید