پوند جهش کرد و بازده اوراق پس از شوک دستمزد به بالاترین سطح از سال 2008 رسید

GBP/USD پوند دلار

پوند انگلیس روز سه‌شنبه تقویت شد زیرا داده‌های جدید نشان می‌دهد دستمزدها در بریتانیا سریع‌تر از حد انتظار رشد می‌کنند. این تحول بر بانک انگلستان (BoE) برای افزایش نرخ بهره فشار می آورد که منجر به افزایش هزینه های استقراض برای دولت می شود که به بالاترین سطح خود از سال 2008 رسیده است.

پوند به دلار GBP/USD

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی (ONS)، دستمزدهای بریتانیا در سه ماه منتهی به آوریل به دلیل افزایش حداقل دستمزد ملی، سریع‌ترین رشد خود را در تاریخ (به استثنای دوره همه‌گیری) با 7.2 درصد تجربه کردند.

بانک انگلستان قرار است به زودی برای بحث در مورد سیاست های پولی تشکیل جلسه دهد. با وجود تورم بالای 8 درصد و نگرانی از افزایش هزینه های زندگی برای خانوارها و مشاغل، بانک مرکزی با چالش مهار رشد قیمت ها بدون ایجاد رکود مواجه است.

روز سه شنبه، بازده دو ساله طلایی بریتانیا (بازده اوراق قرضه دولتی) به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی سال 2008 رسید و از اوج خود در دوران نخست وزیری لیز تراس فراتر رفت. این نشان می دهد که بازار انتظار دارد BoE به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

اثرات افزایش نرخ های قبلی BoE شروع به تأثیرگذاری بر اقتصاد، به ویژه بر بازار مسکن کرده است. وام دهندگان بزرگ، از جمله HSBC، وامهای مسکن را برای مشتریانی که از طریق کارگزاران درخواست می کنند، پس گرفته اند، در حالی که دیگران مانند Nationwide Building Society، NatWest و Santander نرخ وام مسکن خود را افزایش داده اند.

تحلیلگران بازار بر این باورند که BoE با وضعیت دشواری روبرو است زیرا انتظار می رود موج قابل توجهی در بازپرداخت مالی بین ژوئن و سپتامبر رخ دهد. این امر فضای بانک مرکزی را برای افزایش شدید نرخ ها محدود می کند.

علی‌رغم این چالش‌ها، پوند انگلیس ابتدا 0.52 درصد افزایش یافت و سپس به 0.45 درصد افزایش در برابر دلار آمریکا رسید که منعکس‌کننده پاداش بالاتری است که سرمایه‌گذاران برای نگهداری بدهی دولت بریتانیا درخواست می‌کنند.

رشد مداوم دستمزدها چالشی را برای BoE در تلاش برای بازگرداندن تورم به هدف 2٪ خود ایجاد می کند، زیرا فضای کمتری برای کاهش فشار قیمت ها باقی می گذارد.

با توجه به رشد دستمزدها و تورم شگفت‌انگیز آوریل، فشار قابل‌توجهی بر BoE برای افزایش نرخ‌ها در جلسه سیاست‌گذاری آتی وجود دارد که افزایش ۲۵ واحد پایه محتمل‌ترین گزینه است.

برخلاف ایالات متحده که به نظر می رسد فشار دستمزدها تعدیل می شود، داده های بریتانیا نشانه هایی از کاهش رشد دستمزدها را نشان نمی دهد.

سرمایه گذاران از نزدیک بر داده های امروز شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده نظارت خواهند کرد، زیرا انتظارات برای سیاست های متفاوت نرخ بهره بین فدرال رزرو و BoE افزایش می یابد.

کارشناسان بازار ابراز نگرانی می کنند که افزایش نرخ توسط BoE ممکن است تأثیر محدودی بر تورم در این مرحله داشته باشد، زیرا بانک های مرکزی به جای جلوتر بودن از مشکل، در حال عقب نشینی هستند.

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید