خلاصه خبر
- وزارت خارجه ایران بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس را «مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز» خواند.
- تهران از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست مانع استفاده از خاک خود برای هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران شوند.
- ایران اعلام کرد وضعیت کشتیرانی در تنگه هرمز بر اساس مفاد تفاهمنامه پایان جنگ با عمان مدیریت خواهد شد.
- وزارت خارجه تأکید کرد امنیت منطقه تنها از طریق همکاری کشورهای منطقه و بدون دخالت خارجی تأمین میشود.
- تهران آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه را مسئول ناامنی در تنگه هرمز دانست.
- اظهارات مقامهای ایرانی تأثیر فوری بر بازار ارز آمریکا نداشت و شاخص دلار اندکی کاهش یافت.
وزارت خارجه ایران: امنیت منطقه بدون دخالت خارجی تأمین میشود
وزارت امور خارجه ایران روز جمعه و همزمان با معاملات بازارهای اروپایی، در واکنش به بیانیه مشترک ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که این بیانیه حاوی «مواضع مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز» است.
این وزارتخانه ضمن انتقاد از مفاد بیانیه مشترک واشنگتن و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از کشورهای منطقه خواست از استفاده از سرزمین و امکانات خود برای هرگونه اقدام یا حمله احتمالی علیه ایران جلوگیری کنند.
وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که وضعیت تردد و کشتیرانی در تنگه هرمز بر اساس مفاد تفاهمنامه پایان جنگ با عمان مدیریت و تنظیم خواهد شد.
در ادامه این موضعگیری، تهران تأکید کرد که برقراری امنیت پایدار در منطقه تنها از طریق همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه و بدون دخالت قدرتهای خارجی امکانپذیر است.
مقامهای ایرانی همچنین آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه که در حملات علیه ایران مشارکت داشتهاند را مسئول ناامنیهای ایجادشده در تنگه هرمز دانستند.
از منظر بازارهای مالی، این اظهارات تاکنون واکنش محسوسی در بازار ارز آمریکا به همراه نداشته است. در زمان انتشار این خبر، شاخص دلار آمریکا با افت حدود ۰.۱۸ درصدی در محدوده ۱۰۱.۲۵ واحد قرار داشت.
برای دسترسی به چارت زنده بازارهای مالی از این لینک استفاده نمایید: چارت بازارهای مالی