طلای جهانی

بررسی فاندامنتال و تکنیکال اونس جهانی طلا پس از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

XAUUSD TJA GOLD

قیمت طلای جهانی (XAU/USD) پس از عقب نشینی روز چهارشنبه از بالاترین سطح تاریخ، کشش مثبت را به دست آورد و در روز پنجشنبه در جلسه اروپا صعودی ثابت را نشان می دهد. شاخص دلار آمریکا (DXY) از بالاترین سطح یک هفته‌ای خود سقوط کرد و اکنون به طور موقت بازگشت خود را از پایین‌ترین حد خود از جولای 2023 متوقف کرده است. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، برخی از جریان‌های نقدینگی ​​را به سمت طلای امن سوق داده است.

ریکاوری روز پنجشنبه پایانی بالقوه برای شکست دو روزه برای طلا است. با این حال، چشم انداز کاهش سیاست های کمتر تهاجمی از سوی فدرال رزرو می تواند دستاوردهای بیشتر را محدود کند. در حالی که فدرال رزرو چرخه تسهیل خود را با کاهش 50 واحدی نرخ بهره در روز چهارشنبه آغاز کرد، نشان داد که مسیر پیش رو ممکن است بر خلاف برخی انتظارات بازار شامل کاهش شدید نباشد. این چشم انداز از افزایش اندک بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده حمایت می کند که می تواند زیان های دلار را مهار کند و در نتیجه پتانسیل صعودی این فلز گرانبهای بدون بازده را محدود کند.

طلا به چشم‌اندازهای نرخ بهره و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی حساس است که آن را به یک دارایی کلیدی در محیط‌های اقتصادی و سیاسی نامطمئن تبدیل می‌کند.

اخبار مرتبط با طلا

در حالی که دلار آمریکا (USD) از پایین ترین حد خود از ژوئیه 2023 بهبود یافت، قیمت طلا افزایش خود را پس از جلسه FOMC به بالاترین رکورد جدید رساند و پس از ان به پایین ترین حد چند روز اخیر رسید.

فدرال رزرو نرخ بهره معیار خود را 50 واحد پایه کاهش داد و به محدوده 4.75 تا 5 درصد رساند و پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری تا نیم درصد دیگر کاهش یابد. طبق نمودار نقطه ای فدرال رزرو، اعضا انتظار دارند که نرخ بهره در سال 2025 به 3.4 درصد (از 4.1 درصد کاهش) و در سال 2026 به 2.9 درصد (از 3.1 درصد) کاهش یابد.

پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد که فدرال رزرو پیش‌بینی نمی‌کند تورم قبل از سال 2026 به هدف 2 درصدی خود بازگردد، و این سؤالاتی را در مورد مقیاس کاهش نرخ بهره در آینده ایجاد می‌کند. همچنین، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، نگرانی های مربوط به رکود را کم اهمیت دانست و به بازار کار قوی و کاهش فشارهای تورمی اشاره کرد که منجر به افزایش شدید بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده شد. این روند صعودی در بازده اوراق قرضه تا روز پنجشنبه در نشست آسیایی ادامه یافت و شتاب بهبود دلار را تقویت کرد.

در جبهه ژئوپلیتیک، حزب الله مورد حمایت ایران به تلافی انفجارهای لبنان که 20 کشته و بیش از 450 زخمی برجای گذاشت، به مواضع توپخانه اسرائیل حمله کرد. در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، آغاز مرحله جدیدی از جنگ را اعلام کرد که خطر درگیری گسترده تر در خاورمیانه را افزایش می دهد. این تحولات می تواند از طلا (XAU/USD) به عنوان یک دارایی امن حمایت کند.

بررسی فنی XAU/USD

دیروز، XAU/USD کاهش یافت و روز را در نزدیکی 2557 به پایان رساند. امروز، طلا با افزایش مداوم روبرو شده و ب2576 رسید. در نمودار ساعتی، XAU/USD بالاتر از میانگین متحرک 200 باقی می ماند (MA 200) که در 2543 دلار قرار دارد، و همین تنظیمات در نمودار چهار ساعته نیز دیده می شود.

با توجه به این چشم انداز فنی، حفظ رویکرد صعودی ممکن است عاقلانه باشد. تا زمانی که طلا در نمودار یک ساعته بالاتر از MA 200 باقی بماند، جستجوی فرصت های خرید در پایان اصلاح می تواند سودمند باشد.

  • سطوح مقاومت: 2580، 2600، 2700
  • سطوح پشتیبانی: 2545-46، 2523، 2513

سناریوی اولیه حاکی از ادامه حرکت صعودی به سمت 2580 است که بالاترین میزان از نشست اروپا در 18 سپتامبر است.

یک سناریوی جایگزین شامل تثبیت زیر MA 200 H1 است که می‌تواند منجر به کاهش به سوی 2485 شود که پایین‌ترین حد از 9 سپتامبر است.

تحلیل تکنیکال طلا - 19 سپتامبر

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram کانال فارکس و طلا