اخبار فارکسطلای جهانی

تثبیت قیمت طلای جهانی در خلال افزایش تنش در خاورمیانه و دلار قدرتمند

گزارش طلا - Gold

قیمت طلای جهانی (XAU/USD) پس از بازگشت از سطح 2,641 دلار، در جلسه صبح اروپا شاهد افزایش فشار فروش است. امروز (پنجشنبه) شاخص دلار آمریکا (DXY) به بهبود خود از پایین‌ترین حد خود از ژوئیه 2023 ادامه می‌دهد و به دلیل کاهش انتظارات برای کاهش سیاست‌های تهاجمی توسط فدرال رزرو به بالاترین حد خود در سه هفته گذشته رسید. این وضعیت عامل مهمی برای کاهش تقاضا برای فلز زرد غیر بازده است، اگرچه تشدید تنش ها در خاورمیانه به محدود کردن ضرر طلا کمک می کند.

روز سه‌شنبه، ایران بیش از 200 موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد که اسرائیل را بر آن داشت تا اوایل پنجشنبه حملات هوایی هدفمندی را در مرکز بیروت انجام دهد. این تحولات خطر یک درگیری بزرگتر را در منطقه افزایش می‌دهد و اشتهای سرمایه‌گذاران را برای دارایی‌های پرریسک‌تر کاهش می‌دهد، که در بازار سهام منعکس شده است و از موقعیت امن طلا حمایت می‌کند. داده های اقتصادی ایالات متحده در روز پنجشنبه ممکن است بر XAU/USD تأثیر بگذارد، اما توجه بازار در درجه اول به گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) که در روز جمعه منتشر می شود، خواهد بود.

اخبار مرتبط با طلا

گزارش‌های قوی‌تر بازار کار ایالات متحده و اظهارات نسبتاً تندروانه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز دوشنبه، به دلار کمک کرد تا روند بهبودی خود را از پایین‌ترین سطح خود از ژوئیه 2023 افزایش دهد.

این تحولات نشان‌دهنده بازار کار انعطاف‌پذیر ایالات متحده است و سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند تا احتمال کاهش 50 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست نوامبر خود را مجدد بررسی کنند. در همین حال، خوش‌بینی در مورد اقدامات محرک قابل توجه چین ممکن است از بهبود پایدار در دومین اقتصاد بزرگ جهان حمایت کند و چالش‌های بیشتری را برای قیمت طلا به عنوان پناهگاه امن ایجاد کند.

در جبهه ژئوپلیتیک، حمله هوایی اسرائیل به مرکز بیروت در اوایل پنجشنبه پس از پرتاب بیش از 180 موشک بالستیک ایران به اسرائیل در روز سه شنبه انجام شد که خطر درگیری گسترده تر در خاورمیانه را افزایش داد. این پیش‌زمینه بنیادی ترکیبی نشان می‌دهد قبل از انجام شرط‌بندی‌های تهاجمی روی XAU/USD، به ویژه پیش از داده‌های کلان حیاتی ایالات متحده، از جمله گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی، باید احتیاط کنید.

در همین حال، تقویم اقتصادی ایالات متحده در روز پنجشنبه – شامل مطالبات اولیه بیکاری و خدمات ISM PMI – به همراه سخنرانی اعضای کلیدی FOMC، ممکن است فرصت های کوتاه مدتی را در بازار فلزات گرانبها ایجاد کند.

بررسی فنی طلای جهانی

از نقطه نظر فنی، عملکرد قیمت محدود مشاهده شده از ابتدای هفته همچنان می تواند به عنوان یک مرحله تثبیت صعودی تلقی شود. نوسانگرها در نمودار روزانه به سادگی در قلمرو مثبت باقی مانده اند و از محدوده خرید افراطی نیز خارج شده‌اند، که از احساسات صعودی حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که مسیر صعودی قیمت طلا کمترین مقاومت را دارد.

مقاومت فوری احتمالاً در محدوده 2672-2673 دلار و پس از آن منطقه 2685-2686 دلار است که مربوط به اوج تاریخ در هفته گذشته است. سطح 2700 دلار بسیار مهم است. اگر این سطح نقض شود، می تواند به عنوان یک محرک جدید برای گاوها عمل کند و راه را برای تمدید روند صعودی چند ماهه هموار کند.

برعکس، پایین‌ترین قیمت هفتگی در حدود 2625 تا 2624 دلار ممکن است پشتیبانی خوبی را برای قیمت طلا فراهم کند و با نقطه شکست مقاومت کانال صعودی کوتاه‌مدت همسو شود. شکست قاطع به زیر این سطح می تواند باعث فروش فنی تهاجمی شود و قیمت طلا را به کمتر از 2600 دلار و به سمت حمایت قابل توجه بعدی نزدیک به مرز 2560 دلار برساند. کاهش بیشتر ممکن است به سطح حمایت 2535-2530 دلار برسد و علامت روانی 2500 دلار به عنوان آستانه حمایت نهایی عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram کانال فارکس و طلا