اخبار فارکسطلای جهانی

منتظر طلای 3000 دلاری باشید، هنوز رالی طلا تمام نشده است

XAUUSD TJA GOLD

به گزارش تجارت آفرین و به نقل از سایت کیتکو، سرمایه‌گذاران نباید نگران افزایش اخیر قیمت طلای جهانی باشند، زیرا عوامل جدیدی این فلز گرانبها را به سمت افزایش دیگری سوق می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود به زودی از 3000 دلار عبور کند.

در مصاحبه‌ای با لاریسا هاراپین از فایننشال پست در روز چهارشنبه، دیلن اسمیت، اقتصاددان ارشد در موسسه تحقیقاتی روزنبرگ در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت طلا پس از چنین رکوردهای سریعی می‌تواند ادامه پیدا کند، توضیح داد که دو رالی متمایز در حال رخ دادن است، که هر کدام تحت تأثیر عوامل متفاوتی قرار دارند و این نشان می‌دهد که بازار صعودی به پایان رسیده است.

اسمیت گفت: «ما شاهد افزایش قابل توجه طلا در هفته گذشته، به دنبال کاهش 50 واحدی نرخ پایه توسط فدرال رزرو بودیم. این موضوع پیش‌بینی می‌شد، اما آنچه که بسیار مهم است، تغییر در آنچه باعث افزایش قیمت طلا در مقایسه با افزایش قیمت‌های قبلی در سال جاری می‌شود، است. به همین دلیل است که ما در مورد آنچه در حال رخ دادن است هیجان زده هستیم و معتقدیم که رشده های بیشتری در راه است.

اسمیت اشاره کرد که تحقیقات روزنبرگ مدت‌هاست که هدف قیمتی 3000 دلار یا بیشتر را برای طلا حفظ کرده است و خطر رکود کمی را در نظر دارد. در واقع، آنها انتظار حرکت بیشتر را دارند.

رالی اولیه امسال و رالی اخیر هر دو شاهد افزایش 14 تا 15 درصدی طلا بوده‌اند. محرک‌ها در آغاز سال شامل عوامل «دنیای جدید» مانند تقاضای قوی از سوی بانک‌های مرکزی، خرید احتیاطی در بازارهای نوظهور به دلیل دلارزدایی و افزایش رشد درآمد در بازارهای کلیدی مانند هند بود. این عوامل همچنان از قیمت طلا حمایت می کنند.

با این حال، اسمیت خاطرنشان کرد که محرک های سنتی مانند دلار آمریکا و نرخ های بهره هنوز تاثیر خود را نگذاشته اند. او افزود: «هنگامی که چرخه تسهیل به طور گسترده پذیرفته شد و سرعت آن مشخص شد، زمینه را برای یک مرحله دیگر در طلا فراهم کرد که اکنون شاهد آن هستیم».

اسمیت همچنین تاکید کرد که ETF های سنتی طلا طی سه ماه گذشته از جریان خروجی خالص به جریان ورودی تغییر کرده اند که نشان دهنده افزایش علاقه سرمایه گذارانی است که به دنبال ثبات در دوران نامطمئن اقتصادی هستند. علاوه بر این، تقاضای صنعتی برای طلا که ضعیف بود، شروع به بهبود می کند و افزایش دیگری برای قیمت ها ایجاد می کند.

در مورد بخش معدن، اسمیت چالش‌های جاری را تصدیق کرد، اما اشاره کرد که سودآوری در حال بهبود است، حتی اگر تولید ثابت بماند. افزایش هزینه ها افزایش تولید را دشوار می کند، که از قیمت های بالاتر حمایت می کند.

اسمیت تاکید کرد: «ما در مورد معدنچیان طلا خوش بین هستیم. برآوردهای درآمد برای سال 2025 به طور قابل توجهی به سمت بالا بازنگری شده است و انتظار می رود رشد به 75٪ برسد که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت است.

اسمیت وقتی از او پرسیده شد که چه زمانی ممکن است طلا به مرز 3000 دلار برسد، از ارائه یک جدول زمانی خاص خودداری کرد اما پیشنهاد کرد که این اتفاق زودتر از پیش بینی ها رخ خواهد داد. او با اشاره به تنش‌های ژئوپلیتیکی و تضعیف دلار آمریکا به عنوان کاتالیزورهای بیشتر، گفت: اکنون قطعاً زمان سرمایه‌گذاری در طلا است.

وی در پایان توضیح داد که تضعیف دلار تحت تأثیر کاهش حاشیه نرخ بهره و تغییرات اقتصادی جهانی، به افزایش قیمت طلا ادامه خواهد داد. اسمیت گفت: «ما شاهد تغییر مجدد ارزش دلار در مقایسه با سایر نقاط جهان هستیم.

طلا (XAU/USD) امروز به بالاترین حد خود رسید و از رکوردهای قبلی فراتر رفت و به 2680 دلار در هر اونس تروی در روز پنجشنبه رسید. افزایش قیمت فلز گرانبها توسط چندین عامل کلیدی تقویت می شود: کاهش نرخ های بهره جهانی، افزایش تنش ها در خاورمیانه، و تضعیف دلار آمریکا (USD) که ناشی از انتظارات فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو آمریکا به کاهش تهاجمی پولی خود ادامه خواهد داد. استراتژی این عناصر ترکیبی طلا را به سمت یک روند صعودی قوی سوق می دهند.

1 دیدگاه

  • طلا ۳ هزار رو رد نمیکنه
    چون اگر گرونتر بشه برای سیلیکن ولی و دنیای هوش مصنوعی تبعات بدی داره
    به اون محدوده که رسید
    فدرال رزرو ۳تا ۵ درصد طلاهاشو میفروشه بعد نرخ بهره رو ۲۵ واحد بالا میبره
    از فروردین ۴۰۴ منتظر این رویداد باشید
    ف ص

دیدگاهتان را بنویسید

Telegram کانال فارکس و طلا