چرا توافق در مورد سقف بدهی، تنها تسکین کوتاه مدتی برای بازارها فراهم کند

S&P 500 - Stock market

توافق احتمالی بین جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و کوین مک کارتی، جمهوری خواه ارشد کنگره برای افزایش سقف بدهی دولت فدرال ممکن است در ابتدا به عنوان خبر خوبی برای بازارهای مالی تلقی شود، زیرا می تواند از نکول بدهی جلوگیری کند. با این حال، نگرانی هایی وجود دارد که این معامله می تواند پیامدهای منفی برای بازارها داشته باشد.

پس از حصول توافق احتمالی، انتظار می رود خزانه داری ایالات متحده خزانه خود را با انتشار اوراق قرضه پر کند که صدها میلیارد دلار پول نقد از بازار خارج می کند. جی پی مورگان تخمین می زند که نزدیک به 1.1 تریلیون دلار در اسناد خزانه داری جدید طی هفت ماه آینده منتشر خواهد شد که برای مدت کوتاهی رقم قابل توجهی است. این انتشار اوراق قرضه همراه با نرخ‌های سود بالای فعلی، احتمالاً با تغییر سپرده‌ها به سمت بدهی‌های دولت، ذخایر بانک‌ها را تخلیه می‌کند و فشار بیشتری بر نقدینگی در دسترس بانک‌ها وارد می‌کند.

خروج از ابزارهای نقدی و کاهش نقدینگی دلار می تواند منجر به تخلیه نقدینگی در سیستم شود. این ممکن است منجر به افزایش نرخ‌های وام‌ها و اوراق قرضه در کوتاه‌مدت شود و سرمایه‌گذاری را برای شرکت‌هایی که در حال حاضر با محیطی با نرخ بهره بالا مواجه هستند، گران‌تر کند. برخی از تحلیلگران و استراتژیست ها نگران هستند که این تخلیه نقدینگی می تواند محیطی را ایجاد کند که بازارها بیشتر مستعد سقوط شوند.

با این حال، این احتمال وجود دارد که صندوق های سرمایه گذاری متقابل بازار پول بتوانند بخشی از انتشار اوراق قرضه را جذب کنند که این امر تأثیر آن بر بازارهای مالی گسترده تر را کاهش می دهد. اگر در عوض خروج نقدینگی از ذخایر بانک ها باشد، می تواند تأثیر قابل اندازه گیری بیشتری بر دارایی های ریسک داشته باشد، به ویژه با توجه به عدم اطمینان بالا در بخش مالی.

شایان ذکر است که بازارهای مالی ممکن است به طور کامل در اثر بالقوه انقباض نقدینگی ناشی از انتشار فراوان اسکناس قیمت گذاری نکرده باشند. S&P 500 امسال عملکرد خوبی داشته است و اسپرد اوراق قرضه با درجه سرمایه گذاری و اوراق بهادار نسبتاً ثابت باقی مانده است. اگر بن بست سقف بدهی به سرعت حل نشود، ممکن است نوسانات در بازارها افزایش یابد.

در حالی که امیدی برای حل و فصل بدون تاثیر منفی قابل توجه در بازار وجود دارد، بانکداران و فعالان بازار هشدار می دهند که اتکا به این نتیجه یک استراتژی پرخطر است. شرکت‌های درجه سرمایه‌گذاری قبلاً اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای کاهش ریسک انجام داده‌اند که در تقویم فعال ماه می برای صدور بدهی منعکس شده است.

منبع: Reuters.com
تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید