تحلیل هفتگی فارکس | از 19 تا 23 دسامبر

تحلیل هفتگی فارکس

هفته گذشته بازارها آرام بودند، همچنین شاهد فضایی با ریسک پایین بودیم که چشم انداز رکود جهانی قریب الوقوع را نشان می دهد.

قبل از شروع هفته معاملاتی، بهتر است که به تصویر کلی از آنچه در بازار در حال اتفاق است نگاهی بیندازیم تا ببینیم که چگونه این تحولات تحت تأثیر عوامل کلان، عوامل فنی و جو بازار قرار دارند. در حال حاضر برخی از روندهای کوتاه مدت قوی در بازار وجود دارد که ممکن است بتوان به طور سودآوری از آنها بهره برداری کرد. بنابراین تحلیل هفتگی فارکس ما را در اینجا بخوانید:

تحلیل فاندامنتال و احساسات بازار

اخبار فارکس تحت تاثیر تصمیمات چهار بانک مرکزی بزرگ در مورد افزایش نرخ بهره در هفته گذشته است و سه مورد از آنها به وضوح سرعت خود را کاهش داده اند. همه افزایش نرخ ها به همان شکل که انتظار میرفت اعلام شد:

  • فدرال رزرو ایالات متحده: افزایش 0.50٪ به 4.50٪.
  • بانک مرکزی اروپا: افزایش 0.50٪ به 3.00٪.
  • بانک انگلستان: افزایش 0.50٪ به 3.50٪.
  • بانک ملی سوئیس: افزایش 0.50٪ به 1.00٪.

تنها غافلگیری واقعی در بین این چهار بانک مرکزی، غافلگیری جزئی هاوکیش فدرال رزرو در افزایش پیش بینی خود از نرخ پایانی به 5.1٪ بود که انتظار می رود طی سال 2023 به آن برسد. البته این موضوع نیز جالب یود که دو عضو کمیته سیاست پولی بانک انگلیس رای دادند تا نرخ‌ها بدون تغییر باقی بماند، که یک غافلگیری جزئی بود که ارزش پوند را در باقی‌مانده هفته گذشته کاهش داد.

مرتبط: Hawkish و Dovish چیست ؟ سیاست پولی تاثیرگذار بر معاملات فارکس

لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز وعده افزایش نرخ های بیشتر را داده است، و اگرچه این تعجب آور نیست، به نظر می رسد نقشی در حفظ یورو به عنوان ارز اصلی هفته گذشته داشته است.

شاخص های مهمی که در هفته گذشته منتشر شد، آمارهای تورم مورد انتظار ایالات متحده بود، که با نرخ سالانه تنها 7.1% در مقایسه با 7.3% مورد انتظار، کاهش قابل توجهی نسبت به نرخ 7.7% در ماه گذشته داشت.

اما در هفته گذشته این فدرال رزرو بود که بیشترین فشار روانی را بر بازار وارد کرد و اخبار خوب تورم را تحت الشعاع قرار داد. بنابراین، با افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش ارزش سهام و سایر دارایی‌های پرریسک، بازار همچنان در چنگال تمایلات ریسک گریز باقی می‌ماند.

اطلاعات مهم دیگری که هفته گذشته منتشر شد:

  • داده های تورم بریتانیا نشان داد که نرخ سالانه 11.1 درصد به 10.7 درصد کاهش یافته است.
  • داده های تولید ناخالص داخلی بریتانیا کمی فراتر از انتظارات بود و نشان دهنده افزایش 0.5 درصدی ماه به ماه در مقایسه با 0.4 درصدی است که پیش بینی می شد.
  • تولید ناخالص داخلی نیوزیلند فراتر از انتظارات بود، با نرخ سه ماهه 2.0٪ در حالی که تنها 0.8٪ انتظار می رفت.
  • داده‌های خرده‌فروشی در ایالات متحده به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر از آنچه انتظار می‌رفت بود، ۰.۶ درصد در ماه به ماه کاهش یافت، در حالی که انتظار می‌رفت کاهش تنها ۰.۲ درصدی داشته باشد.
  • داده‌های PMI خدمات و تولید آلمان، بریتانیا، و فرانسه، بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت اعلام شد.
  • بازارهای سهام جهانی هفته را عمدتاً با کاهش به پایان رساندند. بازار فارکس در هفته گذشته بیشترین قدرت را روی یورو داشت و دلار استرالیا ضعیف ترین ارز اصلی بود.
  • نرخ ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان برای ششمین هفته متوالی افزایش یافت. بیشترین رشد در موارد جدید تایید شده کروناویروس در حال حاضر در برزیل، گواتمالا، هندوراس، ژاپن، مغولستان و نیوزلند اتفاق افتاده است.

دنبال کنید: تقویم اقتصادی فارکس

هفته پیش رو: 19 دسامبر تا 23 دسامبر 2022

هفته آینده در بازارها احتمالا شاهد سطح پایین تری از نوسانات خواهیم بود، زیرا انتشار داده های اصلی کمتری برنامه ریزی شده است، رویدادهای هفته آینده به شرح زیر است:

  • نرخ و بیانیه سیاست پولی بانک ژاپن
  • CPI کانادا (تورم)
  • شاخص قیمت اصلی PCE ایالات متحده
  • تولید ناخالص داخلی کانادا
  • اعتماد مصرف کننده CB ایالات متحده

ما احتمالاً شاهد بازاری آرام‌تر از هفته گذشته خواهیم بود، زیرا تقویم اقتصادی خلوت تری نسبت به هفته گذشته داریم، اما برخی از رویدادهای اصلی داریم که میتوانند بازار را دستخوش نوسانات کنند. همچنین آخرین هفته قبل از تعطیلات کریسمس است که ممکن است سطح فعالیت را نیز افزایش دهد.

تحلیل تکنیکال

شاخص دلار آمریکا DXY

نمودار قیمت هفتگی زیر نشان می دهد که شاخص دلار آمریکا  DXY یک شمع چکشی صعودی را ثبت کرده است که همچنان در طول هفته ریزش جزئی را نشان می دهد. با وجوداینکه سطح حمایت قبلی در 102.94 دوباره به عنوان مقاومت موثر عمل کرده است، چارت تحلیل تکنیکال سیگنال های متفاوتی ارسال میکند.

روند صعودی بلندمدت دلار آمریکا از نظر فنی به پایان رسیده است، زیرا شاهد هستیم که قیمت فعلی به پایین ترین حد خود در 6 ماه گذشته رسیده است.

به نظر می رسد جهت کوتاه مدت دلار آمریکا صعودی باشد، اما این می تواند به راحتی از بین برود زیرا بیشتر بر اساس احساسات بازار است تا تحلیل تکنیکال. بنابراین، ممکن است عاقلانه باشید که قبل از ورود به معامله های شورت در دلار، منتظر کاهش قدرت دلار باشید.

نمودار هفتگی شاخص دلار آمریکا
نمودار هفتگی شاخص دلار آمریکا DXY

XAG/USD (نقره)

هفته گذشته شاهد ثبت  شمع دوجی در  XAG/USD بودیم که پس از رسیدن به بالاترین قیمت از آوریل امسال بسته شد. حرکت صعودی وجود دارد، اما این الگوی دوجی می تواند اولین نشانه ای باشد که روند صعودی رو به پایان است. این واقعیت که پرایس اکشن مقاومت جدیدی را در 24.15 دلار ثبت کرد نیز قابل توجه است و ضربه بالقوه ای برای گاوهایی است که امیدوارند قیمت به رقم رند در 25 دلار برسد.

اگرچه اکثر کالاها در بازار امروزی عملکرد قوی ندارند، نقره یک استثنا قابل توجه است. دلیل دیگری که ممکن است گاوها باید کمی محتاط باشند این حقیقت است که، اگرچه قیمت طلا اخیراً در حال افزایش بوده است، اما به اندازه نقره عملکرد صعودی نداشته، که ممکن است دلیلی برای تردید باشد که قیمت نقره در کوتاه مدت نمیتواند خیلی بالاتر برود.

با این حال نقره به افزایش خود ادامه خواهد داد، اما بهتر است که قبل از باز کردن هرگونه موقعیت لانگ جدید، شاهد بسته شدن شمه روزانه (نیویورک) بالای 24.15 دلار باشیم.

نمودار هفتگی XAG/USD
نمودار هفتگی XAG/USD

EUR/USD

هفته گذشته جفت ارز EUR/USD چیزی شبیه به یک الگوی چکشی را ثبت کرد، اما چیزی واقعاً نزولی به نظر نمی رسد – این نوع پین بار خارج از پوزیشن در واقع نشان می دهد که قیمت در هفته آینده بالاتر خواهد رفت.

یورو در هفته گذشته قوی‌ترین ارز در بین تمام ارزهای اصلی بود که با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و وعده قطعی برای آینده بیشتر در سال 2023 تقویت شد.

قیمت در دو روز پایانی هفته به شدت از بالاترین سطح چند ماه اخیر خود افت کرد، اما در صورت کاهش قدرت اخیر دلار آمریکا با بهبود تمایلات ریسک، احتمالاً به طور محکم بهبود خواهد یافت.

اکنون بهتر است وارد معامله لانگ در این جفت ارز نشویم تا زمانی که یک شمع روزانه بالاتر از دو بسته روزانه قبلی نداشته باشیم. یک سناریوی جایگزین می تواند جستجوی معاملات لانگ در یورو با ضعیف ترین ارزهای اصلی مانند EUR/AUD یا EUR/CAD باشد.

نمودار هفتگی EUR/USD
نمودار هفتگی EUR/USD

USD/CAD

هفته گذشته جفت ارز USD/CAD یک کندل صعودی با رنج سالم ثبت کرد و نزدیک به اوج خود بسته شد. دلار کانادا به دلیل ضعف در نفت خام که محصول اصلی کانادا است، ضربه خورده است. با این حال، این نمی تواند ضعف دلار کانادا را که به عنوان یکی از ضعیف ترین ارزهای اصلی برجسته است، توضیح دهد.

ممکن است ایده خوبی باشد که فقط در هفته آینده CAD را معامله کنید، اما ممکن است دلار آمریکا بهترین طرف مقابل آن نباشد. استفاده از یورو ممکن است موقعیت بهتری باشد.

نمودار هفتگی USD/CAD
نمودار هفتگی USD/CAD

نتیجه گیری

ما بهترین فرصت را در بازارهای مالی این هفته به احتمال زیاد معامله لانگ نقره در برابر دلار آمریکا (XAG/USD) پس از بسته شدن روزانه بالای 24.15 دلار و در جفت ارز EUR/USD پس از بسته شدن روزانه بالاتر از دو بسته روزانه قبلی می دانیم.

برای معامله تحلیل هفتگی فارکس آماده هستید؟ ما بهترین بروکرهای معاملات فارکس در این صنعت را برای شما فهرست کرده ایم.


تحلیل هفتگی فارکس | از 19 تا 23 دسامبر


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید