اندیکاتورهای VWAP و MVWAP

اندیکاتورهای VWAP و MVWAP

اندیکاتورهای  VWAP و  MUWAP ابزارهای معاملاتی هستند که توسط معامله‌گران برای اطمینان از دریافت بهترین قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها برای تمام معامله‌گران قابل استفاده هستند، با این حال اغلب توسط معامله‌گران کوتاه مدت و در برنامه‌های معاملاتی مبتنی بر الگوریتم به کار گرفته می‌شوند.

  • Volume Weighted Average Price =VWAP
  • Moving Volume Weighted Average Price =MVWAP

مرتبط: آموزش رایگان فارکس

آشنایی با VWAP و MVWAP

MVWAP ممکن است توسط معامله‌گران طولانی‌مدت استفاده شود، اما VWAP به دلیل محاسبه‌ی درون روزی آن، تنها به یک روز در هر زمان نگاه می‌کند. هر دو اندیکاتور نوع خاصی از میانگین قیمت هستند که حجم را در نظر می‌گیرند و تصویر لحظه‌ای بسیار دقیق‌تری از پرایس‌اکشن ارائه می‌دهند.

VWAP و MVWAP از جمله بسیاری از ابزارهای تکنیکال هستند که می‌توانید برای به حداکثر رساندن سودآوری استراتژی معاملاتی خود از آنها استفاده کنید.

محاسبه‌ی VWAP

VWAP میانگین قیمتی است که یک اوراق بهادار در طول روز با آن معامله شده است. محاسبه‌ی VWAP توسط نرم‌افزار چارتینگ انجام می‌شود و یک کاور روی نمودار معرفی‌کننده‌ی محاسبات نشان می‌دهد. این نمایشگر شبیه به سایر میانگین‌های متحرک به شکل یک خط است.

نحوه‌ی محاسبه آن خط به شرح زیر است:

·        بازه‌ی زمانی خود را انتخاب کنید (نمودار تیک، 1 دقیقه، 5 دقیقه و …)

·        قیمت عمومی را برای اولین دوره (و همه‌ی دوره‌های روز بعد) محاسبه کنید. قیمت عمومی با جمع کردن مقادیر بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت، قیمت بسته‌شدن و تقسیم عدد حاصله بر سه به دست می‌آید: (H+L+C)/3

·        قیمت عمومی را در حجم آن دوره ضرب کنید. این معادله مقدار TPV را به شما می‌دهد.

·        یک مجموع در حال اجرا از مقادیر TPV، به نام تجمعی-TPV را نگه دارید.
این امر با افزودن مداوم جدیدترین TPV به مقادیر قبلی (به جز دوره‌ی اول، زیرا هیچ مقدار قبلی وجود نداشته است) به دست می‌آید.
این رقم باید با پیشرفت روز بزرگتر شود.

·        مجموع حجم تجمعی را در حال اجرا نگه دارید. این کار را با افزودن مداوم جدیدترین حجم به حجم قبلی انجام دهید. این عدد نیز باید با پیشرفت روز بزرگتر شود.

·        VWAP را با اطلاعات خود محاسبه کنید:

 تجمعی →TPV ÷ حجم تجمعی

این محاسبات، VWAP را برای هر دوره ارائه کرده و داده‌هایی را برای ایجاد خط جریانی که اطلاعات قیمت را روی نمودار قرار می‌دهد، فراهم می‌آورد.

اگر این کار را به صورت دستی انجام می‌دهید، احتمالاً بهتر است از یک برنامه‌ی Spreadsheet برای ردیابی داده‌ها استفاده کنید.

محاسبه‌ی MVWAP

پس از محاسبه‌ی VWAP، دستیابی به MVWAP بسیار ساده است. MVWAP اساساً میانگینی از مقادیر VWAP است. VWAP فقط در یک روز محاسبه می‌شود، اما MVWAP می‌تواند روز به روز حرکت کند، زیرا در حقیقت میانگینِ متوسط است.

اگر یک معامله‌گر خواهان MVWAP 10 دوره‌ای باشد، به سادگی منتظر می‌ماند تا 10 دوره‌ی اول سپری شود، سپس 10 محاسبه‌ی اول VWAP را به طور میانگین محاسبه می‌کند. این فرآیند، MVWAP را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. برای ادامه‌ی محاسبه‌ی MVWAP، میانگین 10 رقم اخیر VWAP را به دست آورید، یک VWAP جدید از آخرین دوره اضافه کنید، و VWAP را از 11 دوره‌ی قبل حذف کنید.

کاربرد در نمودارها

در حالی که درک اندیکاتورها و محاسبات مربوطه مهم است، نرم افزار چارتینگ می‌تواند محاسبات را برای ما انجام دهد. در نرم‌افزارهایی که شامل VWAP یا MVWAP نیستند، ممکن است همچنان بتوان با استفاده از محاسبات بالا، اندیکاتور را در نرم‌افزار برنامه‌ریزی کرد. با انتخاب VWAP، این اندیکاتور روی نمودار ظاهر می‌شود. به طور کلی، هیچ متغیر ریاضی قابل تغییر یا تنظیم با این اندیکاتور نباید وجود داشته باشد.
اگر معامله‌گری بخواهد از MVWAP استفاده کند، می‌تواند تعداد دوره‌های میانگین را در محاسبه اعمال نماید.

مقایسه‌ی اندیکاتورهای VWAP و MVWAP

چند تفاوت عمده بین این دو اندیکاتور وجود دارد که باید درک شود.

VWAP مجموع جاری را در طول روز ارائه می‌دهد.
بنابراین، ارزش نهایی روز، قیمت میانگین وزنی حجمی یا همان VWAP آن روز است.

به عنوان مثال، اگر از نمودار یک دقیقه‌ای برای یک سهام خاص استفاده کنید، 390 محاسبه (6.5 ساعت ضرب در 60 دقیقه) برای روز انجام می‌شود که آخرین مورد VWAP روز را ارائه می‌کند.

MVWAP میانگینی از تعداد محاسبات VWAP را برای تحلیل ارائه می‌دهد. این بدان معناست که هیچ مقدار نهایی برای MVWAP وجود ندارد، زیرا می‌تواند از یک روز به روز دیگر به صورت سیال اجرا شود و میانگینی از مقدار VWAP را در طول زمان ارائه دهد.
این امر MVWAP را بسیار قابل تنظیم‌تر می‌کند. می‌توان آن را متناسب با نیازهای خاص خود طراحی کرد. همچنین می‌تواند به حرکت‌های بازار برای معاملات و استراتژی‌های کوتاه‌مدت پاسخ‌دهی بیشتری نشان دهد، یا در صورت انتخاب دوره‌ی طولانی‌تر، می‌تواند حرکات کوچک یا همان سر و صدای بازار را کاهش دهد.

VWAP اطلاعات ارزشمندی را برای معامله‌گران خرید و نگهداری، به ویژه پس از اجرا (یا پایان روز) فراهم می‌کند. به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بدانند که آیا در آن روز قیمتی بهتر از میانگین دریافت کرده‌اند یا قیمتی بدتر. MVWAP لزوماً این اطلاعات را ارائه نمی دهد.

VWAP در هر روز مجددا شروع می‌شود. حجم در اولین دوره پس از باز شدن بازارها سنگین است، بنابراین، این عمل معمولاً به شدت در محاسبه VWAP سنجیده می‌شود. محاسبه‌ی MVWAP را می‌توان از روزی به روز دیگر انجام داد، زیرا همیشه به طور میانگین، آخرین دوره‌ها (مثلاً 10) را نشان می‌دهد.

استراتژی‌های عمومی

هنگامی که یک اوراق بهادار در حال ترند است، می‌توانیم از VWAP و MVWAP برای به دست آوردن اطلاعات بازار استفاده کنیم.
اگر قیمت بالاتر از VWAP باشد، قیمت روزانه خوبی برای فروش و اگر قیمت کمتر از VWAP باشد، قیمت روزانه خوبی برای خرید است.
با این حال، یک اخطار برای استفاده از این استراتژی در یک روز وجود دارد. قیمت‌ها پویا هستند و آنچه در یک نقطه از روز قیمت خوبی به نظر می‌رسد ممکن است تا پایان روز نباشد.

در روزهایی که ترند صعودی است، معامله‌گران می‌توانند با جهش قیمت‌ها از MVWAP یا VWAP اقدام به خرید کنند.
از طرف دیگر، آنها می‌توانند در یک ترند نزولی بفروشند، زیرا قیمت به سمت خط بالا می‌رود.

در روزهای متمادی، وقتی قیمت از بالای VWAP/MVWAP عبور کند، معامله‌گران می‌توانند بخرند و برای معاملات سریع وقتی قیمت از زیر VWAP/MVWAP عبور کند بفروشند.
یک معامله‌گر می‌تواند از اندیکاتورهای دیگر، از جمله حمایت و مقاومت استفاده کند تا زمانی که قیمت کمتر از VWAP و MVWAP است خرید کند و زمانی که قیمت بالاتر از دو اندیکاتور است، بفروشد.

در پایان روز، اگر اوراق بهادار زیر VWAP خریداری شود، قیمت به دست آمده بهتر از میانگین و اگر اوراق بهادار بالاتر از VWAP فروخته شود، قیمت فروش بهتر از میانگین است.

این مقاله توسط بروکر آمارکتس تهیه شده است، برای اطلاعات بیشتر درباره این شرکت به پست معرفی بروکر آمارکتس مراجعه نمایید.


اندیکاتورهای VWAP و MVWAP


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید