5 قانون طلایی از میلیاردر خودساخته وارن بافت

قوانین طلایی وارن بافت

در دنیای تجارت افرادی که نزدیک تر به خورشید پرواز می کنند یا به عبارتی ریسک های بزرگترین انجام می دهند، سهم بیشتری از نور دریافت می کنند. اما مسئله ای که باید به آن توجه کرد این است که آنکه آهسته و پیوسته حرکت می کند برنده مسابقه خواهد بود. یکی از موفق ترین افراد در دنیای تجارت، میلیاردر خودساخته آقای وارن بافت است که که از سال 1965 تا به امروز از حرکت نایستاده است و همیشه نزدیک تر از همه به خورشید پرواز کرده.

وارن بافت Warren Buffett و شریک تجاری او چارلی مانگر در Berkshire Hathaway، فراز و فرود شرکت های زیادی را در وال استریت دیده اند. آنها در اغلب موارد خود را در مسیری صحیح قرار دادند و نتیجه آن در گزارش های سالانه وارن بافت نمایان می شود. امروز ارزش هر یک سهم شرکت وارن بافت یعنی برکشایر هث اوی حدود 300،000.00 دلار است که گرانترین سهم ( ارزش هر یک سهم ) در بازارهای بورس دنیا به حساب می آید. خیلی از سرمایه گذاران، سهام این شرکت را خریداری می کنند تا تنها بتوانند گزارش های فصلی و سالیانه که خود وارن می نویسد را مستقیم از او دریافت کنند.

این میلیاردر خودساخته، سربازی تمام عیار در دنیای تجارت و سرمایه گذاری است. شاید کمتر کسی در دنیا باشد که به اندازه وارن بافت با پیچ و خم های مسیر ثروتمند شدن آشنا باشد. او ثروتمندترین سرمایه گذار دنیاست. در اینجا می خواهیم به 5 قانون طلایی که این میلیاردر دوست داشتنی از دهه ها تجربه و تلاش خود در دنیای تجارت به دست آورده است اشاره می کنیم.

مرتبط : رهنمود سادۀ “وارن بافت ” دربارۀ موفقیت

1- فقط به دنبال جواب هایی که می خواهید بشنوید نباشید

زمانیکه یک مدیر عامل تشنه بستن قراردادی است، به دنبال همه دلایل برای درستی تصمیم و پیش بینی خود می گردد. کارمندان تشویق می شوند، همکاری برای رسیدن به آن هدف از همه سمت بیشتر می شود، حتی بانک هم تمایل دارد که به شما برای آن کار وام بدهد. اما به قول وارن بافت هرگز از یک آرایشگر سئوال نکنید که آیا موهای شما نیاز به اصلاح دارد یا خیر. جواب همیشه یک چیز است.

چیزی که باید در نظر داشته باشید احتمال اشتباه پیش بینی، حتی در صورت حمایت همه موارد موجود است. پس تنها به دنبال بازخوردهای مثبت نباشید، بازخودها و جواب های منفی را نیز با دقت بررسی کنید.

مرتبط : افراد با ذهن قوی از این 13 مورد اجتناب می کنند

2- ریسک در کنار احتیاط

وارن بافت و چارلی اعتقاد دارند که ریسک کردن بر سر چیزهایی که دارید و ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید دیوانگی محض است. وارن می گوید که ما این دیدگاه را از 50 سال قبل داشتیم، ما در آن زمان شراکت خود را که با سرمایه گذاری دوستان و آنهایی که به ما اعتماد داشتند شروع کردیم. امروز هم با وجود اینکه میلیون ها نفر به ما و شرکت ما اعتماد می کنند هنوز همان ایده قدیمی را داریم. با وجود موفقیت های بسیار و تشنه بودن برای سرمایه گذاری و میلیون ها دلار پول برای خرج کردن و سرمایه گذاری، ما هنوز به همان راهکار ساده قدیمی چسبیده ایم.

وارن بافت و چارلی

3- تجارت خود را تا انتها بسازید

وارن بافت و چارلی می گویند که ما هرگز شرکت سرمایه گذاری خود را بر مبنای لطف کسی دیگر مدیریت نمی کنیم. بخصوص آن دسته از دوستانی که خودشان ممکن است مشکل نقدینگی داشته باشند. در طی بحران اقتصادی سال های 2008 و 2009 ما عاشق این بودیم که اوراق خزانه را پشت سر هم خریداری کنیم. این کار از ما در مقابل منابع سرمایه گذاری نامطمئن حفاظت می کرد. ما عمدا Berkshire را به گونه ای طراحی کریم که به راحتی می تواند مانع از انزوای اقتصادی خود شود. بنابراین محدود شدن بازار نمی تواند تاثیری بر عملکرد ما بگذارد. وارن بافت هرگز اجازه نمی دهد که شرایط بازار او را از هدف اصلی خود دور کند.

4- تصویر کلی را در نظر بگیرید

وارن بافت و چارلی می گویند که ما به تمام سهام خریداری شده و در تملک Berkshire بعنوان یک علاقه به تجارت نگاه می کنیم نه بعنوان نشانه و نمادی برای خرید و فروش. ما باورد داریم که اگر تجارت شرکت های ما موفق باشد ، سرمایه گذاری ما نیز موفق بوده است. گاهی سود ما کوچک است و حتی گاهی من اشتباهات گرانقیمتی انجام میدهم. اما در کل و در طی زمان باید نتیجه معقولی بگیریم. حرکت کلی وارن بافت صعودی است و اشتباهات و دشواری ها قسمتی از داستان موفقیت او و چارلی است.

مرتبط : عادت مطالعۀ افراد فوق موفق

5- حس مشترک، روز شما را می سازد

بازارهای دشوار معمولا منطقی هستند و کمتر رفتارهای احمقانه از خود بروز می دهند. از فرصتهایی استفاده کنید که نیاز به هوش عالی ندارند. آنچیزی که شما بعنوان یک سرمایه گذار بدان نیاز دارید نادیده گرفتن ترس عوام و اشتیاق و تمرکز برروی چند اصل ساده است. تمایل به نگاه به مسائل بدون وهم و تخیل برای دورانی ادامه دار – حتی اگر در این دوران شما را احمق فرض کنند – یک ضرورت است.

مرتبط : 9 عادتی که ثروتمندان دارند و هیچ هزینه ای نیز ندارد


5 قانون طلایی از میلیاردر خودساخته وارن بافت


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید