سرمایه گذاری در بیت کوین – آیا بیت کوین بهترین سرمایه گذاری سال 97 است ؟

سرمایه گذاری در بیت کوین – آیا بیت کوین بهترین سرمایه گذاری سال 97 است

شاید از خود پرسیده باشید که بهترین سرمایه گذاری سال 97 چیست ؟ راه های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد مانند خرید دلار، خرید طلا و برخی نیز فکر سرمایه گذاری در بیت کوین را در سر می پرورانند.

اما واقعا کدامیک از آنها بهترین سرمایه گذاری سال 97 است ؟ در اینجا می خواهم شما را با یکی از به روزترین سرمایه گذاری ها یعنی سرمایه گذاری در بیت کوین آشنا کنم.

وقتیکه در اینترنت به دنبال راه های سرمایه گذاری در بیت کوین می گردید، انواع و اقسام اطلاعات برای شما ظاهر می شود که اغلب تبلیغاتی هستند. چیزهای مختلفی مانند نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین تا عکس های خوش رنگ و لعابی از سکه های طلایی حک شده با علامت بیت کوین، همگی باعث گمراهی شما در مورد این ارز دیجیتالی شود. وقتی هم برروی این مطالب کلیک می کنید صحبتی از وارن بافت و بیل گیتس در مورد بیت کوین پیدا نمی کنید و اغلب آنها به شما می گویند که تا دیر نشده سرمایه گذاری در بیت کوین را شروع کنید تا از غافله عقب نمانید.

اما آیا سرمایه گذاری در بیت کوین کاری عاقلانه است یا خیر؟ آیا می توان بیت کوین به عنوان بهترین سرمایه گذاری سال 97 دانست یا خیر؟ در اینجا اطلاعاتی در مورد پیشینه و پتانسیل های این ارز دیجیتال ارائه می دهم تا تصمیم گیری برایتان آسان تر شود.

اول از همه بدانید که بیت کوین یکی از تقریبا 1500 ارز دیجیتالی است که در بازار وجود دارد. البته معروفترین و باارزش ترین آنها نیز است. بیت کوین برای کاهش انحصار بانک ها برروی سیستم های مالی و ساده سازی فعالیت های بازارهای سرمایه ساخته شده است. برای بدست آوردن بیت کوین یا باید توسط کامپیوترهای قدرتمند عملیات ماینیگ یا استخراج انجام دهید،  یا اینکه آن را از معامله کنندگان بیت کوین خریداری نمایید. ماینینگ بیت کوین در بعضی از کشورهایی که قیمت برق ارزان است مانند مغولستان و ایرلند رواج بیشتری دارد و امروز در ایران نیز به دلیل قیمت پایین برق توجیه اقتصادی پیدا کرده است.

بیت کوین شبیه یک ابزار سرمایه گذاری است. قیمت آن بر مبنای دلار محاسبه می شود و بر همان مبنا نیز معامله می شود. کارگزاری هایی در سرتاسر دنیا وجود دارند که با مراجعه به آنها می توانید از آنها این ارز دیجیتالی را خریداری نمایید. کسانی که به صورت قانونی، بیت کوین معامله می کنند عبارتند از Bitcoin Exchange, Bitcoin Broker, Bitcoin Futures و Bitcoin index Fund.

به طور کلی سرمایه گذاران اغلب سهام را برای افزایش قیمت سهام در آینده، افزایش سرمایه یا سهام جایزه و دریافت سود نقدی سالانه خریداری می کنند. اما در مورد سرمایه گذاری در بیت کوین تنها یک دلیل وجود دارد و آن هم کسب سود از نوسانات قیمت است.

حالا می خواهیم بدانیم که آیا بیت کوین می توانید بهترین سرمایه گذاری سال 97 باشد ؟

برای پاسخ به این سئوال باید نگاهی به پیشینه این ارز دیجیتالی بیندازیم. بیت کوین در سال های ابتدایی نوسانات بسیار کمی داشت و به همین دلیل سرمایه گذاران چندان روی خوشی به آن نشان نمی دادند. از سال 2016 تا سال 2017 قیمت بیت کویت کمی افزایش پیدا کرد و از حدود 400 دلار به حدود 800 دلار رسید. یعنی 100% سود سرمایه گذاری در طول یک سال که برای هر سرمایه گذار خردمندی سودی بسیار عالی به حساب می آید. اما اتفاقی عجیب بین سال های 2017 تا ابتدای سال 2018 رخ داد. اتفاقی که شاید دوباره برای بیت کوین هرگز رخ ندهد. در این یک سال قیمت بیت کوین از حدود 800 دلار به حدود 17000 دلار رسید و این باعث شد که توجه همه مردم از سرمایه گذار تا افراد عادی به سمت سرمایه گذاری در بیت کوین برود. اما همه چیز امسال تغییر کرد و بیت کوین ارزش خود را تا کمتر از نصف از دست داد. امروز که این مقاله را می نویسم قیمت هر بیت کوین حدود 6500 دلار است.

جدول قیمت بیت کوین - سرمایه گذاری در بیت کوین

همانگونه که در این تاریخچه کوتاه دیدیم، در 2 سال اخیر نوسانات قیمت این ارز دیجیتالی بسیار بالا بوده و این امر باعث افزایش ریسک های سرمایه گذاری در بیت کوین شده است. اما اگر به روند بلند مدت تری که از حدود سال 2013 شروع شده است نگاه کنیم می بینیم که بیت کوین از 13 دلار در سال 2013 به 6500 دلار در سال 2018 رسیده است. پس می توان امید داشت که در آینده قیمت بیت کوین بالا تر از این نیز برود. اما هیچ تضمینی را برای آن نمی توان متصور شد.

آیا بیت کوین یک ارز واقعی است ؟

بیت کوین یا ارز دیجیتال واقعی است. شما می توانید با آن خرید کنید و آن را در مقابل ارزهای رایجی مانند دلار و یورو عوض کنید. سرمایه گذاری در بیت کوین می تواند برای افرادی که می خواهند سبد سرمایه گذاری های متنوعی داشته باشند کاری عاقلانه باشد. برای مثال ممکن است کسی برای این به سرمایه گذاری در بیت کوین روی بیاورد زیرا از این ترس دارد که دلار قدرت جهانی خود را از دست بدهد و ارزش بیت کوین بالاتر برود.

در تعریف یک ارز باید بگوییم که، ارز چیزی است که ارزش ذخیره ای داشته باشد، وسیله ای برای انجام معاملات باشد و همچنین واحد محاسبه باشد. در این میان شاید مهمترین کارایی یک ارز واحد محاسبه بودن اش است. یعنی اینکه آن ارز باید به خوبی به گردش دربیاید و در معاملات افراد بسیار زیادی مورد پذیرش باشد. شاید برخی مانند مارک کارنی، رئیس بانک انگلیس بگوید که بیت کوین نمی تواند یک ارز واقعی باشد چون هیچکدام از معیارهای این تعریف را ندارد.

یکی دیگر از ایراداتی که به بیت کوین می گیرند سرعت پایین تراکنشات آن است. برای مثال Visa در هر ثانیه 24000 تراکنش را در سراسر دنیا می تواند انجام دهد ولی بیت کوین می تواند تنها 7 تراکنش را در ثانیه انجام دهد. البته ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم سریع تر از بیت کوین هستند. سریع ترین تراکنشات در ارزهای دیجیتال اکنون متعلق به ریپل با 1500 تراکنش در هر ثانیه است.

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین منطقی است ؟

اگر این سئوال از بانکدارها پرسیده شود، آنها با قاطعیت تمام می گویند که خرید بیت کوین دیوانگی تمام است. البته شاید خود آنها نیز کمی بیت کوین ذخیره داشته باشند. همچنین اگر شما جزو کسانی هستید که فکر می کنید بیت کوین از بین خواهد رفت، بهتر است بر روی آن سرمایه گذاری نکنید.

اما اگر به تاریخچه کوتاه بیت کوین نگاه کنیم می بینیم که با وجود حملات بسیار زیاد از طرف دولت های بزرگ و بانک های قدرتمند، این ارز دیجیتال هنوز توانسته که جایی در بین ارزهای مورد معامله در بازارهای جهانی داشته باشد. با اینکه نمی توان سرمایه گذاری در بیت کویت را بهترین سرمایه گذاری سال 97 دانست ولی می توان به آن بعنوان یکی از اجزای سبد سهام خود نگاه کنیم.


سرمایه گذاری در بیت کوین – آیا بیت کوین بهترین سرمایه گذاری سال 97 است ؟


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید