این 8 مورد را راجع به شبکه های اجتماعی و سئو (SEO) بدانید

سئو و شبکه های اجتماعی

اگر احساس می کنید از روند شبکه های اجتماعی و سئو عقب هستید، نمی توانم سرزنش تان کنم. ما نیز در تجارت های خود هر روز اخبار را مطالعه می کنیم و استراتژی های شرکت و مشتریانم را به طور منظم تنظیم می کنم، امّا با این وجود همچنان فکر می کنم از قافله عقب هستیم. این احساس از این واقعیت می آید که گرایش های باب روز، برای مدت زمان طولانی باقی نمی مانند و همیشه انواع جدیدی در حال ظهور هستند که وضع موجود را به چالش می کشند.

اگر به تازگی نگاه دقیقی به استراتژی های شبکه های اجتماعی و SEO خود نیانداخته اید، اکنون زمان خوبی است که به آن بپردازید و ببینید که در ارتباط با آخرین گرایش ها و تاکتیک های صنعت، شما در کجا ایستاده اید. موارد 8 گانه این مقاله، مهم ترین گرایشات سال جاری است.

1- تعامل از طریق ویدیوهای زنده و real-time (در زمان واقعی)

جای هیچ تردیدی نیست که محتوای ویدیوای، به لحاظ اهمیت و محبوبیت در حال رشد است. امروزه کاربران ارتباطات اینترنتی سریع تر و بیشتر موبایلی دارند، بنابراین جریان محتواهای نوشته شده روی وب، کاربران مشتاق را به سمت درگیری و تعاملات بیشتر با چیزهای بصری و دیداری می کشاند.

فراتر از آن اینکه، زندگی، یا به عبارتی محتوای در لحظه زندگی کردن (in-the-moment)، به لطف تجربیات موبایلی و ارتباطات ثابت، در عرصه اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک موضوع مهم است. هر دو این گرایشات با هم، رشد ویدیوهای live-streaming یا پخش زنده را تسهیل می کند، چیزی که توسط پروفایل خیلی از رسانه های اجتماعی نیز ترویج می شود، و شما می توانید از آن انتظار داشته باشید که آمار مشاهده و پخش شما را افزایش دهد.

2- دستیاران دیجیتالی و جستجوی صوتی

دستیاران دیجیتالی مانند Siri و Cortana، در چند سال گذشته به لحاظ پختگی و کمال، و همینطور مقبولیت کاربر، به طور پیوسته رشد کرده اند، اکنون نیز نوع جدیدی از دستیارهای دیجیتالی در حال ظهور است؛ یعنی home unit یا واحد خانه. Amazon Alexa و Google Home فقط دو نمونه هستند که نشان می دهند، جستجوی صوتی چگونه در زندگی روزمره ما رفته رفته اهمیت پیدا کرده است. امّا این برای جستجو و سرچ کردن واقعاً به چه معناست؟ به این معنی که تمرکز از جستجوی کلمات کلیدی هسته ای و کوتاه، به کلمات کلیدی بلندتر، و حتی جملات محاوره ای و گفتگویی انتقال یافته است. شما نیز باید محتوای خود را بر این اساس تطبیق دهید.

3- افزایش محتوای اجتماعی

هیچ کمبودی به لحاظ محتوای رسانه های اجتماعی وجود ندارد، چه از جانب برندها و چه از طرف کاربران عادی، امّا اکنون ویژگی هایی مانند مقاله های فوری فیسبوک در حال ظهور هستند، بنابراین شاهد نوع جدیدی از توسعه محتوای اجتماعی هستیم. کاربران در حال حاضر سرگرم ایده باز شدن اتوماتیک ویدیوها در خبرخوان ها (newsfeeds) هستند، مقالات کامل و تمام عیار نیز، تا زمانی که کاربر مجبور شود برنامه اجتماعی را ترک کند، بدون وجود کاربران دیگر، در دسترس است. همانطور که می توانید تصور کنید، این مسئله سبب شده تا از برندها تقاضا شود که محتوای خود را در درجه اول در قالب کانال های اجتماعی ایجاد کنند، و سپس همان مفاهیم را در قالب سنتی SEO سایت نیز داشته باشند.

4- افزایش اولویت اپلیکیشن ها

به این مجموعه که تاکنون برشمردیم، تجربیات نرم افزارها و برنامه های کاربردی را نیز اضافه کنید، هم پلتفرم های رسانه های اجتماعی و هم موتورهای جستجویی مانند Google، برنامه هایی هستند که به دلیل ویژگی های جدیدشان، روز به روز بیشتر و بیشتر محبوب می شوند.

برای مثال، Google ویژگی هایی مانند app streaming یا همان پخش برنامه را توسعه داده تا قابلیت دید و استفاده از برنامه را برای کاربران موبایل، در اولویت قرار دهد. زمانی که این روند و گرایش توسعه یابد، برنامه ها در تجربیات آنلاین کاربران، نقش حتی مهم تری ایفا خواهند کرد، حتی این احتمال وجود دارد که در نهایت ما را به سمت “مرگ” وبسایت های سنتی بکشاند.

5- تجارت اجتماعی

Buyable pins یا پین های خریدنی Pinterest، یکی از اولین نوع تجارت اجتماعی واقعی بود، که از مرز صرفاً یک تبلیغات ساده در شبکه های اجتماعی عبور کرد، و یک نوع جدید از تجربه آنلاین را ایجاد نمود. به لطف محبوبیت تجارت اجتماعی، اکنون برندهای شبکه های اجتماعی، این مدل تجارت را بیشتر لحاظ می کنند و آن را به نوع استراتژی های تبلیغاتی خود اضافه می کنند؛ انتظار می رود که در آینده نزدیک تجربه آنلاین سیال تر و روان تری برای خریداران آنلاین فراهم شود، چیزی که ممکن است نیاز به محتوای وبسایت های مستقل را نیز کاهش دهد.

6- Rich Answers  یا پاسخ های غنی

پاسخ های غنی گوگل Goggle Rich Answers نیز در حال رشد و شیوع است، این پاسخ ها به آن دسته از اطلاعات مفیدی اطلاق می شود که از سوال ها پرسیده شده از جستجوگرها بدست می آورید. از طرف دیگر، این مسئله تهدیدآمیز نیز هست، چرا که کاربران اکنون برای پرسش های خود، پاسخ های فوری و نمایانی بدست می آورند که پیش از این برای داشتن آنها، به سایت هایتان هدایت می شدند. امّا این را نیز فراموش نکنید، که گوگل برای این اطلاعات، همچنان به وبسایت های شما متکی است. می توانید برای استفاده از این امکان، و کسب بازدید بیشتر برای سئوال های مربوط به برندتان، در وبسایت خود از نشانه گذاری های ساختاریافته (structured markup) و محتوای هدف گذاری شده (content-targeting) استفاده کنید.

7- Machine learning یا یادگیری ماشین

ماشین های یادگیر در زمینه SEO و بازاریابی شبکه های اجتماعی، همچنان در مراحل اولیه هستند، امّا در حال حاضر تاثیرگذاری خود را نیز شروع کرده اند. RankBrain گوگل به تازگی تاثیر قابل توجهی داشت، و ممکن است از آن به عنوان یک برنامه pilot یا آزمایشی استفاده شود، تا بتواند کارایی و اثربخشی الگوریتم machine-learning باقی مانده خودش را ارزیابی کند (left on its own). به زودی، چیزهایی مانند به روز رسانی های موتورهای جستجو، و الگوریتم های اخبار اجتماعی، تغییر می کند و برخی از شکل های اتوماسیون بازاریابی، برای هوش مصنوعی باقی خواهد ماند. من نمی دانم این مسئله برای شغل شما به چه معنا خواهد بود، امّا مطمئناً سبب می شود تا جهان سریع تر تغییر کرده و کمتر قابل پیش بینی باشد.

مرتبط: روش های بالا بردن بازدید سایت در گوگل و بهبود سئو در سال ۲۰۲۲

8- Personalization یا شخصی سازی

محتوای کلی و معمولی، برای بیشتر کاربران کافی نخواهد بود، حداقل نه برای طولانی مدت. عموماً کاربران امروزه، با توجه به اخبار قابل کنترل روی رسانه های اجتماعی و نتایج جستجویی که براساس موقعیت، تاریخ جستجو و دیگر عوامل مخصوص به هر کاربر وجود دارد، کمی لوس شده اند. تقاضای عموم رفته رفته به سمت محتوا و تبلیغاتی می رود که فردی تر بوده و بیشتر به آنها مرتبط می باشد. به نظر می رسد برای رسیدن به موفقیت، به جایگاه تجربیات فردی و هدفمندتر، به خصوص در زمینه رسانه های اجتماعی، نیاز بیشتری میباشد.
هیچ یک از این گرایش ها، نمی تواند یک نیاز کامل برای تعمیر و تغییر در استراتژی های شما باشد، حداقل نه هنوز، امّا می تواند به شما ایده دهد که بدانید کمپین تان را برای آیندۀ نزدیک چگونه تنظیم کنید. ممکن است لازم باشد تا بودجه خود را مجدداً به مسائل جدیدی اختصاص دهید و استراتژی های مؤثرتری را به خدمت بگیرید، یا اینکه لازم باشد بودجه خود را افزایش دهید تا کانال های جدیدی را تجربه کنید، امّا به هر حال مهم ترین چیز این است که آینده ای دورتر را در نظر داشته باشید و انعطاف پذیر باشید.

حتی اگر نمی خواهید بلافاصله اقدام کنید، امّا با دانستن این تغییرات استراتژیکی و در عین حال ساده و سریع، میتوانید به آینده نگاه بهتر و جامع تری داشته باشید.

تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید