آنچه که باید درباره ایلان ماسک بدانید

ایلان ماسک

ایلان ماسک کارآفرین سریالی، سال 2013 در مصاحبه ای در کنفرانس TED، به یک داستان طنزآمیز اشاره می کند که بدین صورت است:
“آیا داستان طنزآمیز آن مردی را که در صنعت فضایی تنها به یک ثروت کم و ناچیز دست یافت، شنیده اید؟”

بعد از این پرسش، پیش از اینکه اصل مطلب را بیان کند، خیلی ماهرانه متوقف می شود، و سپس می گوید:

“وی با یک چیز بزرگ آغاز کرد.”

ایلان ماسک ، در حال حاضر مدیر اجرایی SpaceX ، Tesla Motors است و رئیس SolarCity نیز می باشد، و با وجود اینکه از تمام خطرات خیلی زیاد این صنایع باخبر است، امّا همچنان زمان و ثروت خود را به سرمایه گذاری های پرخطر در زمینه تکنولوژی اختصاص می دهد.

وی در سن 27 سالگی میلیونر شد؛ یعنی سال 1999 و زمانی که اولین شرکت خود را به نام Zip2، به ارزش 307 میلیون دلار به شرکت Compaq فروخت، شرکت Zip2 یک شرکت خدمات رسانه های آنلاین بود (online-media). همان سال، استارتاپ دیگری به نام X.com را تأسیس کرد، چیزی که در نهایت به PayPal تبدیل شد و در سال 2002، به مبلغ 1.5 میلیارد دلار به شرکت eBay فروخته شد. بنابه گزارشات، وی تقریباً 180 میلیون دلار از این فروش بدست آورده است.

بنابراین زمانی که ایلان ماسک در سال 2002 ، SpaceX را راه اندازی کرد، تمام تصوّرات حاکی از آن بود که او موفق می شود. اگرچه شش سال بعد، و به دنبال سه راه اندازی ناموفق از راکت های پرچمدار (flagship roc)، در نهایت چشم انداز وی تیره و تار شد. The Telegraph بیان کرد که وی 75 میلیون دلار از دست داده است، رقمی که برای خیلی از استارتاپ ها یک سرمایه خوب به حساب می آید، امّا با در نظرگرفتن اینکه هزینه ساخت چنین راکت هایی در آن زمان تقریباً 90 میلیون دلار بوده است، و وی نیز در آن زمان تنها حامی مالی SpaceX بوده، با این تفاسیر یک شکست دیگر می تواند به معنای ورشکستگی مالی او باشد.
به علاوه، چیزهایی نیز در ارتباط با شرکت دیگر وی؛ یعنی Tesla Motors وجود داشت. این شرکت (در سال 2003 راه اندازی شده بود)، اولین ماشین الکترونیکی خود را در سال 2008 منتشر کرد، یک Roadster یکصدهزار دلاری که چندین مسئله کیفی داشت و همین مسائل منجر به این شد که چندین مرحله بازیابی شود. در این شرایط، Musk از همسر اولش نیز به طرز بدی جدا شد؛ یعنی از مادر پنج فرزندش.

خود ایلان ماسک اعتراف می کند که، “هر دو شرکت Tesla و SpaceX به مرگ نزدیک شده بودند.” “SpaceX به سومین شکست رسیده بود. و منابع مالی نیز به سختی برای راه اندازی تلاش چهارم کفاف می داد.”

با این وجود چهارمین راه اندازی در سپتامبر 2008 به وقوع پیوست و موفق نیز شد. به عنوان نتیجه، شرکت وی طی قراردادی با NASA چندین میلیارد دلار درآمد کسب کرد، و قرار شد که شرکت ناسا برای عرضه مجدد ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و همینطور برقراری مجدد سفرهای فضایی به/از ایستگاه فضایی، به امریکا کمک کند.

طبق گزارشات Wall Street Journal ، ارزش SpaceX در سال 2015 به 12میلیارد دلار رسیده است، و این شرکت همچنان برای آزمایش پرتاب کننده های قدرتمندتر و پیچیده تر؛ یعنی Falcon 9 با موفقیت رو به جلو حرکت می کند. وبسایت SpaceX اینگونه نوشته که، طبق برنامه ریزی ها، قرار است که نسل بعدی پرتاب کننده ها؛ یعنی Falcon Heavy، همین امسال آزمایش شود و بیان کرده که، “این پرتاب کننده قدرتمندترین راکت عملیاتی جهان با ضریب 2 خواهد بود.”

براساس گزارشی از جانب Bloomberg تسلا نیز که در سال 2013 تا نزدیکی ورشکستگی پیش رفته بود، اکنون با کمک اصلاحات شدید و جلب اعتماد دوباره عمومی، قدرت یافته است. به گفته CNBC، در یک توئیت به تاریخ 3 آوریل 2016، ایلان چنین اعلام کرده که، نسل سوم خودروهای Tesla که سال 2017 بیرون می آید، تا همین تاریخ 3250000 سفارش برای پیش فروش داشته است.

امروز ثروت شخصی ایلان ماسک به میلیارد دلار می رسد. براساس گفته Forbes، وی برآورد کرده که ثروتش در سال 2016 به 14.4 میلیارد دلار خواهد رسید.

او به عنوان یک چهره بزرگ، کسی که در لحظاتی ریسک می کند که هیچ کس جرأت آن را ندارد، شخصیت زیرک و جذابی نیز هست، بنابراین لحظات زندگی وی به طرز عجیبی منطقی است. وی در خیلی از مصاحبه های تلویزیونی بغض کرده، زندگی رمانتیک وی نیز با چالشهایی همراه بوده است؛ دو بار جدا شده است – خیلی زود برای بار سوم نیز طلاق می گیرد – و دو بار نیز با همسر دومش ازداوج کرده است.

در ادامه شش حقیقت دیگر را نیز راجع به زندگی وی بخوانید تا بدانید کسی که می خواهد استعمار مریخ را به واقع منحصر به خود کند، چه کسی است.

مرتبط : 5 حقیقت دربارۀ غولِ تکنولوژی ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست

1- ایلان ماسک تربیت شده یک خانواده پرماجراست

 

E-1

براساس گفتۀ Esquire، ایلان در جنوب آفریقا رشد کرده، و موجودی پرانرژی و پیشگام بوده است. مادربزرگ وی اولین فیزیوتراپ خانم در کانادا بوده است. پدربزرگ و مادربزرگش اولین کسانی بودند که با یک هواپیمای تک موتوره، از جنوب آفریقا به استرالیا پرواز کردند؛ پدربزرگش نیز یکبار برنده یک مسابقه دو از Cape Town به Algiers شده است.

خواهرش، Tosca Musk که سازندۀ فیلمی مستند راجع به خانواده اش می باشد در این فیلم میگوید که “ما زیاد ریسک می کنیم.” پدرش، Errol Musk، یک مهندس و یک تجارت آفرین سریالی است که در معادن زمرد زامبیا سرمایه گذاری کرده است، مادرش، Maye Musk، نیز یک متخصص تغذیه موفق و یک مدل مد است که عکسش در سال 2011 روی جلد مجله New York منتشر شد.

2- ایلان ماسک می خواهد با Tesla همان کاری را بکند که Henry Ford با Model T انجام داد

E-2

ایلان ماسک با هنری فورد یک چشم انداز مشابه دارد.

Ford می خواست اتومبیل بسازد، آن هم در روزگاری که حتی ماشین اسباب بازی هم برای فقیر و غنی گران بود. وی میخواست خودرویی ارزان قیمت و با تولید انبوه وارد بازار کند.

Musk سال 2013 در مصاحبه با TED Talk اعتراف می کند که همین قصد را برای خودوری الکترونیکی تسلای خود داشته است، خودرویی که سال 2006 به عنوان اولین خودروی اسپرت با قیمت بالا به بیرون آمد، چیزی تقریباً یکصدهزار دلار.

در این مصاحبه ایلان ماسک بیان کرده، “زمانی که به تکنولوژی جدیدی می رسیم، حدود سه نسل طول می کشد تا این تکنولوژی بتواند با تولید انبوه بازار را قانع کند.” “هدف تسلا همیشه این بوده که یک فرآیند سه مرحله ای داشته باشد. نسخه اول آن خودروهای گران و با تعداد کم، نسخه دوم، قیمت متوسط و تعداد متوسط، و نسخه سوم، قیمت پایین و تعداد زیاد می باشد.”

آوریل 2016، Musk از نسل سوم Tesla پرده برداری کرد، خودرویی که سال 2017 بیرون خواهد آمد و قیمت اولیه آن تنها 35000 دلار خواهد بود. در حال حاضر، 3250000 سفارش پیش فروش از این خودرو وجود دارد.

 

3- او فقط می خواهد چیزها را بهتر کند

E-3

اگر مشخص نیست که انگیزه وی از کارهایی که در زندگی شخصی و سخت خود انجام داده چیست، با این حال این کارآفرین پرتوریایی از جنوب افریقا، می تواند با قاطعیت انگیزه کارآفرینی خود را اینگونه بیان کند:

“بخش زیادی از انگیزه های من از اینجا می آید که، شخصاً به چیزهایی نگاه می کنم که خوب کار نمی کنند و از اینکه این چیزها چگونه می خواهند در آینده ظاهر شوند، کمی ناراحت می شوم،” وی این جمله را در گفتگو با The Telegraph بیان کرده است. “و اگر آن چیز در آینده ناخوشایند باشد و نتیجه خوبی ندهد، در واقع من را ناراحت ساخته است، بنابراین می خواهم که آن را درست و اصلاح کنم.”

4- او تقریبا مرد

E-4
براساس گفته زندگی نامه نویسی به نام Ashley Vance ، در کتاب Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future، ایلان ماسک که در سال 2000 یک سفر به منطقه بومی خود؛ یعنی جنوب آفریقا داشت، تقریباً در اثر ابتلا به مالاریا مرد.

خود Musk در این کتاب به شوخی می گوید، “این درسی بود که از تعطیلات گرفتم: تعطیلات شما را خواهد کشت.”

این جملۀ کسی است که بنا به گزارشات، در مصاحبه با تلویزیون دانمارک بیان کرده که در 12 سال گذشته، تنها دو هفته از کار دور بوده است. (در یادداشت مشابه دیگری آمده که وی برای مدت 15 سال، هفته ای 100 ساعت کار می کرده و هر شب به طور متوسط 6 ساعت می خوابیده است.)

 

5- او دو ازدواج پر سر و صدا داشت

E-5
ازدواج اول وی با یک رمان نویسی به نام Justine Musk بود، آنها در دانشگاه همدیگر را ملاقات کرده بودند، وی بعداً در سال 2010 در یادداشتی متواضعانه، برای Marie Claire همه چیز را بیان کرد، با این عنوان که، “من همسر ابتدایی بودم”

همسر سابق Musk اینطور نوشته که، همسرش در طول دوره ازدواجشان تمام کاستی ها و کمبودهای وی را پیدا می کرده است، و به همسرش گفته، ایلان ماسک به او گفته است که : “اگر تو کارمند من بودی، تو را اخراج می کردم.”

دومین ازدواج وی که توجه عموم را به خود جلب کرد، ازدواج با یک بازیگر انلگیسی به نام Talulah Riley بود- این بازیگر به خاطر ایفای نقش “Kitty” در Pride and Prejudice معروف است-  ایلان ماسک وی را سال 2010 در یک کلوب شبانه در لندن ملاقات می کند و شش هفته بعد نیز نامزد می کنند.

به گفتۀ Vanity Fair، این مردِ دو طلاقه، در سال 2012 و تنها 18 ماه بعد، یک ازدواج مجدد داشته است. امّا Riley هم در عید سال نو 2014 درخواست طلاق را پر کرده بود. البته او هفت هفته بعد از این درخواست عقب کشیده بود. امّا درنهایت در مارس 2016، Riley در دادگاه لس آنجلس درخواست طلاق داد.

 

6- در بچگی به شدت مورد آزار و زورگویی قرار گرفته است

E-6

وی به Esquire اینگونه گفته که، “در مدرسه، جوان ترین و کوچک ترین بچه بودم”. مادرش Maye، اینگونه توضیح می دهد که وی کاملاً درونگرا و آرام بود، و بیشتر از ورزش کردن، به مطالعه و کتاب خواندن علاقه داشت – چیزی که ورای فرهنگ افراطی مردسالارانه یا macho آفریقای جنوبی است.

براساس Biz News، پدرش، Errol، حادثه ای را به یاد می آورد که وی 12 سال داشته و به شدت توسط همکلاسی های مدرسه اش مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، او می گوید وقتی پسرم را در بیمارستان دیدم، نتوانستم او را تشخیص دهیم. Musk دو هفته در بیمارستان بستری بوده است.

بعد از این حادثه، ایلان مدرسه را ترک می کند.


آنچه که باید درباره ایلان ماسک بدانید


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید