۷ دلیل که ایران میتواند به خواستگاهِ تجارت آفرینان تبدیل شود

۷ دلیل که ایران میتواند به خواستگاهِ تجارت آفرینان تبدیل شود
با وجود اینکه اخبار اقتصادی ایران چه در داخل و چه در خارج از ایران کم رنگ نمود میکند ولی واقعیت چیزی دیگر است. به گفته بانک جهانی، ایران اقتصادی ۴۰۰ میلیارد دلاری است که بعد از عربستان بزرگترین اقتصاد خاورمیانه میباشد و انتظار میرود که در سال آینده ۷٪ رشد را تجربه کند.حال در نظر بگیرید که اگر این رشد اقتصادی را با سیستم دانشگاهی ایران که سالانه ۲۳۳.۰۰۰ مهندس و دانش آموخته تولید میکند را در هم بیامیزیم و این حقیقت را بپذیریم که به لطف برجام و سیاستهای دولت فضایی برای تعامل با قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان باز شده است نتیجه ای که بدست خواهد آمد میتواند شروع هزاران استارت آپ و تجارت های کوچک جدید باشد – البته اگر چیزی بر سر راه نیاید.

 

یکی از چیزهایی که امروز ایران به آن نیاز دارد مربیان قوی برای شروع تجارت های کوچک میباشد. مربیانی که بتوان از تجربۀ آنها برای استارت آپ ها استفاده کرد. در سه سال گذشته بیش از ۲۰۰ استارت آپ در ایران شکل گرفته است. و این روند در حال سرعت گرفتن است.

هنوز فضای اقتصادی در ایران با دست اندازهایی نیز روبرو است. هرچقدر هم که تجارت ها در ایران رشد کنند بازهم حمایت و یا عدم حمایت سیاست های دولت میتواند در آیندۀ آنها نقش بسیار پررنگی داشته باشد. گاهی هم آشفتگی های سیاسی میتواند مانع رشد آنها شوند. آزادی اقتصادی و آزادی فردی همیشه شانه به شانه حرکت میکنند.

با این وجود ۷ دلیل وجود دارد که ایران میتواند تبدیل به خواستگاه تجارت آفرینان تبدیل شود.

۱- برداشته شدن تحریم های جهانی و اندازه اقتصاد ایران

ایران کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون نفر که از لحاظ ظرفیت تولید در خاورمیانه بی شک بدون رقیب میباشد. نقش ۱۰درصدی گاز و نفت در تولید ناخالص ملی به این معنی است که در ایران اساس و بنیان متنوعی برای رشد پایدار وجود دارد. با وجود اینکه بیشتر تحریم های امریکا هنوز سرجای خود هستند و احتمالاً پروژه های بزرگ امریکا در ایران اتفاق نخواهد افتاد ولی – تا آن زمان – سرمایه گذاری های کشورهای اروپایی و آسیایی به ایران در حال سرازیر شدن است.

۲- جمعیت افراد باسواد ایران بسیار بالاست

۹.۴٪ از جمعیت ایران را افراد دانش آموخته در دانشگاه ها تشکیل داده است. یعنی تقریباً ۷.۵ میلیون نفر با تحصیلات دانشگاهی. جمعیت افراد دانشگاه رفته ایران به اندازه کل جمعیت کشوری مانند اردن میباشد.

۳- ایران قدرت ویژه ای در زمینه تکنولوژی دارد

ایران خانه دانشگاه های برزگی است که جایگاه ویژه ای در سطح بین الملل دارد. چند ماه پیش در قاهره آقای کامران الهیان به تکنولوژی نانوی موجود در ایران بعنوان یکی از حوزه های تازه متولد شده که در رشد ایران تأثیر بسزایی خواهد داشت اشاره کرد.

۴- با وجود تحریم های امریکا روابطی بین انجمن های تجارت آفرینان ایرانی و امریکایی در حال شکل گیری است

شهروند ایرانی امریکایی، خانم لیلی صرافان یکی از بنیانگذاران Home Care Assistance در گردهمایی Athlantic Council درباره کنفرانسهای iBridges و TedxKish در جزیره کیش صحبت کرد. خانم صرافان گفت: درست است که امریکایی ها قانوناً اجازه مربیگری ایرانیان را ندارند امّا ما میتوانیم با یکدیگر تعاملاتی داشته باشیم.جنگ بر سر قانون محدودیت ویزا نیز باعث شده است که اوضاع کمی برای این انجمن ها دشوار شود. خانم صرافان همچنین میگوید:‌ وقتی که شما گروهی از کمپانی های سازمان یافته داشته باشید قدم بعدی میتواند دفاع از برداشتن تحریم ها باشد.

۵- زیرساخت های ایران در حال بروزرسانی است

طبق گزارش های موجود از وزارت خانه ارتباطات علوم و فن آوری طرح های زیادی برای از نوسازی ساختار ارتباطی در ایران در حال شکل گیری است که میتواند در آینده علمی و فن آوری آن بسیار نقش آفرینی کند.
 

۶- تغییرات در ایران به سرعت در حال رخ دادن هستند

یکی از سرمایه گذاران و نویسندگانِ نامیِ امریکایی به نام آقای کریستوفر شرودر در کتاب “انقلاب تجارت آفرینی، خاورمیانه را دوباره میسازد” داستانی از دو سفر خود به ایران میگوید. او میگوید بار اوّل که به ایران سفر کردم دسترسی بسیار کمی به اینترنت 3G و 4G برای عده کمی از افراد وجود داشت. امّا یک سال بعد که به ایران سفر کردم متوجه شدم که ۲۰ میلیون نفر در حال استفاده از اینترنت 3G و 4G هستند.یکی از نشانه های اقتصادِ تجارت آفرینی سرعت تغییرات و افزایش این سرعت در طی زمان است.

۷- صحنۀ تجارت آفرینی در حال وارد شدن به روزهای خوش است

در امریکا خیلی از صنعت ها توسط تکنولوژی بی نیاز شده اند. تجارت آفرینان ایده های بدیعی ارائه میدهند و آرزو میکنند که برای آن بازاری پیدا کنند و یا به دنبال مشکلی میگردند تا شاید بتوانند برای آن راه حلی  پیدا کنند. خانم صرافان میگوید در ایران مشکلات واقعی از آلودگی، تغییرات اکوسیستمی و تغییرات اجتماعی سیاسی وجود دارد. او در TedxKish گفت که: ما کارگاه های استارت آپ داریم، جائیکه تجارت آفرینان ایده های خود را می آورند…. آنجا چیزی که مهم است ارزش معاملاتی کمپانی من نیست بلکه موضوع مهم این است که چگونه میتوانیم در رشد کشورمان نقشی داشته باشیم.

۷ دلیل که ایران میتواند به خواستگاهِ تجارت آفرینان تبدیل شود


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید