عصب شناسان میگویند که چگونه ذهن خود را به سوی موفقیت هک کنیم

رمز موفقیت

رمز موفقیت در چیست ؟ برخی میگویند که افراد فوق العاده موفق دارای خواص اخلاقی ای مانند شم اقتصادی داشتن، شکرگذار بودن، صادق بودن، از اشتباهات درس گرفتن و هوش احساسی بالا داشتن را در خود دارند.

با وجود اینکه همه این خصایص اخلاقی نقش اساسی در موفقیت فرد بازی میکنند اما رمز موفقیت به مسئله ای علمی باز میگردد. اگر بخواهم دقیق تر بگویم پیشرفت در علوم عصب شناسی ما را با روش های علمی برای رسیدن به آرزوها و اهداف از طریق وضعیت مغزی آشنا کرده است.

آنچیزی که عصب شناسی در مورد رمز موفقیت بازگو میکند میتواند کمی پیچیده باشد اما اگر بخواهیم آن را بصورت خلاصه بیان کنیم میشود گفت که عملکرد مغز در سه ناحیه بسیار حائز اهمیت است. سیستم فعال کننده مشبک یا RAS ، آزاد شدن هورمون دوپامین و خاطرات. در اینجا سعی میکنم به آسان ترین شکل اهمیت و نوع کارکرد این پدیده ها و نقش آنها در موفقیت افراد را توضیح دهم.

 

سیستم فعال کننده مشبک

این سیستم شبکه ای کوچک از سلولهایی است که در مغز قرار دارد. این سیستم کوچک تر از یک چهارم سیب است و به نخاع متصل میباشد. این سیستم یکی از مهمترین بخش های مغز انسان میباشد.

سیستم فعال کننده مشبک بر ادراک تائیر میگذارد و فیلتری برای تقریبا هشت میلیون جزء اطلاعاتی است که در مغز جریان دارند. به بیان دیگر این سیستم صداهای سفید را حذف با فیلتر میکند. وقتیکه پیامی از این فیلتر گذر میکند وارد مغز پیشین میشود و تبدیل به افکار آگاهانه، احساسات و یا هردو میشود.

همانطور که روین گنزالز در کتاب خود به نام جرات موفقیت توضیح میدهد : ” اگر چه مغز پیشین مرکز افکار است ولی به پیغام ها پاسخی نمیدهد مگر اینکه سیستم فعال کننده مشبک این اجازه را داده باشد. سیستم فعال مشبک مانند گوگل عمل میکند. میلیون ها وب سایت وجود دارند اما آنهایی را که شما دنبالشان نیستید را فیلتر میکند و این اتفاق فقط توسط حروف مشخص میشود”

پس به کدام پیغام ها پاسخ داده میشود؟ دقیقا آن پیغامهایی که هم اکنون برای شما اهمیت دارند. برای مثال اگر شما برای سخنرانی خود را آماده میکنید سیستم فعال کننده مشبک با فیلترینگ خود، شما را برای انجام یک ارائه موفق آماده میکند، مثل آماده کردن منابع برای اینکه شما بتوانید یک سخنرانی به یاد ماندنی داشته باشید.

هر چه شما اهدافتان را در ذهنتان مرور کنید ذهن ناخودآگاه شما بیشتر کار میکند تا به آن برسد. برای همین است که نوشتن اهداف به صورت روزانه، تصور کردن دستیابی به اهداف و تکرار و تائید موفقیت ها بسیار حائز اهمیت هستند. انجام این کارها به شما کمک میکند تا ناخودآگاه خود را برروی آن مسائل متمرکز کنید.

 

حلقه های بازخورد دوپامین

در حالیکه سیستم مشبک میتواند به شما کمک تا بر روی نتایج دلخواه تمرکز کنید، آزاد شدن دوپامین نیز چیزی است که بعد از موفقیت به شما میگوئید : چه قدر عالی. اما آیا آنها رمز موفقیت هستند ؟

همانگونه که مارک لوکنز یکی از آورنده های Method3، میگوید : ” وقتیکه ما در چیزی موفقیت کسب میکنیم، مغز ما شروع به آزاد کردن پاسخ های جایزه گونه شیمیایی میکند، که مهمترین آنها انتفال دهنده های عصبی دوپامین هستند. این مواد شیمیایی در تاثیر مواد مخدر و اعتیاد نیز بسیار نقش مهمی بازی میکنند. علارقم تصور منفی ما در مورد دوپامین، آن بخشی طبیعی از عملکرد مغزی ما میباشد که در زمان مقتضی تولید احساس رضایت و خوشنودی میکند. مانند زمانیکه کیکی خوش مزه میخورید یا قهوه مورد علاقه تان را مینوشید و یا هنگامیکه به موفقیتی بزرگ دست پیدا میکنید.”

به خاطر همین حس تولید شده است که دوپامین با “انگیزه” ارتباط بسیار محکمی دارد، و ما را به انجام مجدد این رفتار برای جایزه آن حرکت میدهد، حتی زمانیکه ما آن را به معنی واقعی تجربه نکرده باشیم.

با وجود اینکه پاسخ دوپامین کوتاه مدت است اما از آنجائیکه ذهن ما شیرینی و احساس رضایت پس از آن را به خاطر می آورد، ما دوباره و دوباره به برای آن میجنگیم و تلاش میکنیم.

این همان موقعی است که چرخه دوپامین وارد عمل میشود. زمانیکه شما موفقیت را چندین بار تجربه کنید احساس خوشایندی که از آن دریافت میکنید کم تر و کم تر میشود. اینگونه تصور کنید که بعد از برنده شدن در یک بازی کامپیوتری هرگز مجدد نمیتوانید همانند دفعه اول، دوم و یا سوم از برنده شدن در همان بازی لذت ببرید، درست است ؟  پس شما به دنبال جایزه های بزرگ تری میگردید مانند انتخاب شخصیت های جدید یا ماشین جدیدتر بعد از رفتن به مرحله بعد.

تحت شرایطی صحیح، این میتواند ما را به سمت بزرگترین هیجان های زنندگی حرکت دهد دلیل اینکه برخی افراد وقت زیادی را صرف بازی های کامپیوتری میکنند و یا اینکه هر دقیقه موبایل شان برای چک کردن اینستاگرام یا فیسبوک بعد از پست جدید نگاه میکنند همین است، و در عین حال نیروی محرک قوی ای برای رسیدن به اهداف بسیار بزرگ و بهتر نیز میباشد.

برای مثال اگر هدف شما بدست آوردن سه مشتری جدید طی 2 هفته بوده، هدف بعدی شما بدست آوردن شش مشتری در یک هفته خواهد بود. همه چیز به همین شکل است پیش می رود. هر چه به اهداف کوچک تر میرسید اهدافتان بزرگ تر میشود. شما از این روش میتوانید به خودتان و تیم تان کمک کنید.

 

خاطرات

دانشمندان علوم اعصاب میگویند از همان طریقی که مغز شما خاطرات را برمیگرداند میتواند موفقیت را هم تضمین کند.

برای یک دقیقه به لحظه ای فکر کنید که با دوچرخه در کوهستان بسیار محکم به زمین خوردید. تجربه بسیار بدی بود که ممکن است شما را از دوچرخه  سواری در کوهستان به طور کل منصرف کند و یا حداقل برای مدت مشخصی شما را از این کار بازدارد. همین اتفاق ممکن است که در تجارت نیز رخ دهد. تجارت شکست خورده و حالا برای شروع تجارت جدید و ریسک مجدد شک دارید.

دانشمندان دریافته اند که ما میتوانیم آن خاطرات بد را ویرایش کنیم تا اثر منفی آن را ار بین ببریم. در واقع این خاطره درمانی برای برخی اختلالات روانی نیز استفاده میشود. شما همچنین میتوانید خاطرات خوب را ویرایش کنید و از آنها برای دستیابی و حرکت به سمت موفقیت استفاده کنید.

برای تضعیف کردن خاطرات بد، آنها را به پست ذهنتان ببرید و بگذارید که کوچک تر و ضعیف تر شوند، مانند اینکه در حال تماشای برنامه ای در تلویزیون سیاه و سفید هستید که در حال محو شدن است. در همین هنگام میتوانید خاطره ای را به یاد آورید که باعث خنده شما شده است.

برای تقویت کردن خاطرات خوب آنها را با روشنایی و بلندی هر چه بزرگ تر به یاد آورید، مانند تماشای فیلمی در سینمای 3D . خاطره خوش را برای خود چندین بار مرور کنید. خود را در بالای دنیا حس کنید. از این روش برای انگیزه دادن به خود و حرکت روبه جلو استفاده کنید.

 

چگونه ذهن خود را برای موفق شدن هک کنید – رمز موفقیت

خبر خوب این است که شما میتوانید با تمرین ذهنی موفق تر شوید. آقای مایل مرزونیک که عصب شناس بزرگی میباشد میگویند فقط 30 ساعت طول میکشد که به مغز خود تکنیک عصبی مشخصی را آموزش دهید و حافظه، درک، سخنرانی و … خود را بهبود بخشید.

ممکن است که 30 ساعت خیلی به نظر برسد. اما فقط یک ساعت در روز و در طول یک ماه میتوانید زندگی خود را برای همیشه به سمت بهتر شدن تغییر دهید. به نظر من ارزشش را دارد و بیشتر این تمرینات کارهای ساده روزانه مانند مسائل زیر میباشند.

 

ورزش و تمرکز

در هنگام ورزش اندورفین ها آزاد میشود که میتوانند به قدرت حل مسائل و خلاقیت شما کمک کنند. تمرکز و مدیتیشن نیز میتوانند به شما کمک کنند تا به آرامش درونی برسید و موانع ذهنی و محدودیت ها را کم کنید.

 

رژیم غدایی سرشار از امگا 3 و روغن های سالم

این میتواند سطح دوپامین در ذهن شما را فعال نگه دارد و جریان مغزی را افزایش دهد.

 

تصدیق دقیق

همه در مورد این موضوع شنیده ایم که تکرار یک جمله مثبت به صورت مکرر باعث باور آن در ذهن ما میشود. چیزی که مهم است باید این جملات دقیق و با جزئیات باشند تا تبدیل به باور شوند.

 

هدف اصلی تان را هر صبح و شب بیان کنید

ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید میگوید : “یک هدف اصلی و مشخص هدفی است که دقیق تعریف شده باشد و ساده و روشن باشد”. با این روش شما میتوانید از قدرتهای پنهان خود برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. این روش ممکن است که سخت و یا خسته کننده باشد ولی همیشه جواب میدهد زیرا ضمیر و ذهن ناخودآگاه شما را به کار انداخته و ذهن ناخودآگاه شما قدرت بسیار خارق العاده ای دارد. اهداق اصلی خود را بنویسید و آنها را هر روز و شب بلند تکرار کنید. میتوانید در کاری که انجام میدهید بگوئید در آن کار بهترین میشوید و بعد از مدتی نتیجه آن را میبینید.

 

خواب کافی داشته باشید

حتما بین 6 تا 8 ساعت خواب با کیفیت هر شب داشته باشید تا تمرکز و دقت خود را از دست ندهید.

 

15 دقیقه در روز

هر روز 15 دقیقه از زمان خود را برای یاد گیری چیزی جدید و یا استاد شدن در کاری که انجام میدهید صرف کنید. این کار تاثیر مثبتی بروی ذهن شما میگذارد.

 

استرس و منفی بافی را از خود دور کنید

محیط اطراف شما نقش بسزایی در موفقیت شما بازی میکند. استرس را از خود دور کنید و سعی کنید در فضاهایی مثبت باشید و اگر دیدید جایی صحبت منفی زده میشود از آنجا دور شوید. محیط فیزیکی اطراف نقش مهمی در سلامت ذهن دارد.

 

تجسم کردن

تجسم کردن ابزار بسیار قوی برای حرکت دادن ناخودآگاه میباشد زیرا این کار به شما این اجازه را میدهد که تجربه ای را که هنوز نداشته اید و یا اتفاقی که هنوز نیفتاده است را حس کنید، انگار که واقعی است. به طور خلاصه اگر شما بتوانید خود را در شرایطی تصور کنید ذهن شما آن را بعنوان حقیقت ارزیابی میکند

چنانچه شما نیز در موارد ذکر شده ایده و یا نظری دارید با ما در میان بگذارید


عصب شناسان میگویند که چگونه ذهن خود را به سوی موفقیت هک کنیم


تجارت آفرین فارکس

دیدگاهتان را بنویسید